Redan under hösten började det knaka i fogarna på Smart1. Bankens kredit drogs in och man kunde inte längre betala de anställdas löner. I november betalades en liten del av lönen ut, men eftersom majoriteten av personalen redan anat oråd, valde cirka 100 av de 140 anställda att lämna sina anställningar och gå över till det konkurrerande företaget Carlstad Callcenter, som startats upp av en tidigare anställd säljledare.
Den 7 december låstes dörrarna till företagets lokaler för gott, men när man delgav ägaren och vd:n Arne Olav Mikkelsgaard ett betalningskrav på de innestående lönerna plus pengar från en returfond de betalat en del av sin provision till, gick han under jorden.
- Det har varit näst intill omöjligt att få till ett möte med ledningen. När vi väl satte oss vid förhandlingsbordet lovade de att ta fram uppgifter och ge oss klara besked men höll inte ett ord av vad de lovat, säger Pontus Dahlberg.
Eftersom Smart1 hävdar att de har pengar men inte vill betala ut dem, kan företaget inte försättas i konkurs. Arne Olav Mikkelsgaard anser att personalen på callcenterföretaget frånträtt sin anställning på ett felaktigt sätt och därför inte ska ha någon lön.
- Personalen frångick sin anställning för att de inte fick betalt och inte fick någon information om varför. Då kan man ju inte gå till jobbet, säger Pontus Dahlberg.
Nu har Unionen valt att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten och begär 1,5 miljoner kronor i uteblivna löner, semesterersättning och skadestånd för 28 medlemmars räkning.
- Värmlands tingsrätt kommer att få ett gediget arbete med att gå igenom fordringarna. Vi får även hoppas att de har bättre lycka med att få till ett möte med ägaren än vi haft.
Pontus Dahlberg tvivlar dock på att förhandlingarna som nu tar vid blir någon kortare historia.
- Nej, det kan ta upp emot ett år. Jag tvivlar inte på att vi kommer att vinna i tingsrätten, däremot är det inte säkert att det finns några pengar i företaget då ärendet är över. Då blir det ett konkursbo istället.