Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Tutade på kund - blev uppsagd

Peter Cederlöf tutade på en kund som gick ut i körbanan i besiktningshallen. Han sade också åt en Kollega att sluta lata sig. För det blev han uppsagd efter 10-års anställning utan anmärkning. Unionen stämde Opus Bilprovning vilket gav Peter ett skadestånd på 380 000 kronor.
Lina Björk, Lina Jonsson Publicerad 12 december 2013, kl 10:18
bilprovning

Stämningen på Opus Bilprovning i Högdalen var tryckt. Den nya teamledaren skällde ut de anställda framför kunder och klagade på låg arbetsmoral och tempo. Facket krävde en omplacering, men ingenting hände. Och även om de flesta upplevde att situationen var jobbig så var det få som sade ifrån. Men Peter Cederlöf vågade ta bladet från munnen. För det fick han klara besked - sparken.

- Platschefen kallade in mig till möte i maj. Han sa att jag skulle sägas upp men ville inte berätta varför. När jag pressade honom sa han att det handlade om samarbetsproblem och kund- och kvalitetsproblem. Jag och facket bara gapade.

Enligt ledningen var det flera saker som låg till grund för uppsägningen. Man sade att Peter hotat en kollega, trakasserat en teamledare, gjort medvetet felaktiga kontrollbesiktningar och behandlat kunder illa.

-Det är rena lögner. Kollegan från vikariepoolen som jag ska ha hotat sade jag till att sluta lata sig och sätta igång att jobba. Han har inte själv uppfattat det som ett hot men företaget har bevisligen gjort det. När det gäller kundbemötandet tutade jag på en kund inne i hallen som plötsligt gick precis framför bilen som jag körde. Det gjorde jag för att undvika en olycka. Enligt företaget har jag även avvisat en kund som jag aldrig har sett.

De felaktiga kontrollbesiktningarna som utförts gällde en bil med dimljus som inte fungerade. Peter Cederlöf noterade inte det i protokollet eftersom det inte är ett krav i Transportstyrelsens kontrollplan.

- Alla anklagelser var väldigt vaga. Jag blev arbetsbefriad med lön direkt och fick inte vistas i lokalerna. Det märkliga är att teamledaren som jag kritiserat inför ledningen blev omplacerad två dagar efter att jag sades upp. Han gjorde sig ovän med samtliga på sin nya station redan första veckan han var där.

- Efter min uppsägning har klubbordförande och en annan kollega fått varsin skriftlig varning på hörsägen. Varken platschefen som delade ut dem eller företagsledningen vill kännas vid varningarna vilket är märkligt, säger Peter Cederlöf.

Företaget har inte givig Peter Cederlöf varning att de tyckte att han gjorde ett dåligt jobb. Han har därför inte fått chansen att bättra sig eller bli omplacerad utan sades upp utan saklig grund anser Unionen. Den lokala förhandlingen gick i stå men när ärendet gick upp i Arbetsdomstolen gick Opus Bilprovning med på en förlikning som innebär 380 000 kronor till Peter Cederlöf.

- När man kommer överens om en förlikning släpper man kravet att få en rättslig prövning och kravet att få tillbaka sitt jobb. Nu hoppas jag verkligen och tror att Peter Cederlöf får ett nytt arbete, eftersom hans önskan från början var att få fortsätta jobba, säger Susanne Forssman, förbundsjurist på Unionen.

En bra lösning, men klen tröst då det är svårt att få jobb vid 57 års ålder.

- När jag sökt jobb vid Bilprovningen har de tagit referenser och det är svårt att få ett nytt jobb när man blivit uppsagd av de skäl som jag blivit.

Kollega har utan framgång sökt Opus Bilprovning för en kommentar.

Lina Jonsson