I tre veckor har produktionen på Saab i Trollhättan stått stilla. Igår, onsdag, var bilbyggarna inkallade för information, men något mer än det som redan är känt framkom inte.
Samtidigt finns uppgifter om att ledningen jagar investerare i Kina, parallellt med kampen att få Antonov godkänd som köpare av fabriksbyggnaderna i Trollhättan. På så vis skulle Saab få loss pengar och kunna börja tillverka bilar igen.
- Det är grönt ljus från alla utom Europeiska investeringsbanken, och det är för mig en gåta. Vi vill inte låna mer, utan minska lånet, och det brukar inte bankerna vara så vrånga med, säger Anette Hellgren.
Bland de anställda har den utdragna kampen för Saabs överlevnad satt sina spår.
- Det är jobbigt för de anställda, och det handlar bland annat om att det är mindre information nu än förra gången vi hade det tufft. Spyker är ju börsnoterat så man kan inte tala om för mycket. Det få ju bli när man har kommit vidare med någonting, så att man informerar i form av pressmeddelande. Till dess är det tyst och det är jättejobbigt, säger Anette Hellgren, som trots allt tror på en framtid för Saab.
- Ja, vi har flera spår som vi jobbar med.