Under de senaste tre åren har Unionen i Värmland jobbat extra hårt för att få fler callcenter att teckna kollektivavtal.
- När nya branscher äntrar arbetsmarknaden är det alltid lite vilda västern till en början. Det handlar om att skapa lite ordning och reda, säger Pontus Dahlberg, ombudsman i Värmland.
Problematiken har framför allt handlat om dåliga löner, osäkra anställningar och ouppskattad övervakning.
- På ett callcenterföretag var man tvungen att be om lov för att gå på toaletten. Det ska inte få förekomma på en modern arbetsplats.
Eftersom personalomsättningen på dessa företag är hög har det inte alltid varit lätt för Unionen att informera ledning och anställda om vikten av kollektivavtal, då många av de informerade vid nästa besök inte funnits kvar. Värmlandsregionen upplever dock att trenden börjar vända.
- Man kan skilja på två typer av företag. Lycksökarna som ser sin personal som slit- och slängvara, och anser att kollektivavtal är ett hinder för verksamheten, och de som månar om att personalen ska stanna kvar och må bra, vilket också är de som tecknar kollektivavtal.
Bland callcenterföretagen i Värmland har Unionens satsning gett ringar på vattnet.
- Det är kul. När företagen märker att andra skaffar avtal så gör de detsamma. Det här har varit ett långsiktigt arbete och vi kommer att fortsätta jobba för att fler ansluter sig, säger Pontus Dahlberg.