Facketförändras.nu är TCO-förbundens satsning för att locka unga medlemmar till facket och få dem att förstå värdet av att ha kollektivavtal. För att lansera detta har TCO bland annat haft en kampanj, med namnet "Har du 80 000 kronor du inte vet om?"
Formuleringen är nu anmäld, då siffran är diskuterbar.
- Vi har räknat och verifierat siffran på flera sätt. Tjänar man mellan 25 000 och 31 000 kronor är kollektivavtalet värt 80 000 kronor. LO räknar på precis samma sätt i sin kampanj. Anmälan var väldigt oväntad eftersom vi varit så noga med siffrorna, säger Lena Ivö.
Den andra formuleringen som Konsumentombudsmannen vänder sig mot är "Gratis försäkring kan ge dig 10 000-tals kronor". En rubrik som användes på en artikel som inte länge finns kvar på hemsidan.
- Det var just ordet gratis som var en olycklig formulering. Artikeln låg på vår hemsida mellan mars och maj, men är nu borttagen.
Senast den 9 oktober ska TCO ha svarat Konsumentverket. En principiell fråga är dock om centralorganisationen lyder under marknadsföringslagen.
- Det är lite oklart. Till dess vi vet har vi ingen anledning att ändra kampanjen om kollektivavtalet.