Kreditgarantier innebär att den svenska staten står som garant för återbetalning av lån som i det här fallet tas i den Europeiska investeringsbanken. EU har redan tidigare beslutat avsätta pengar, 16 miljarder euro, för att stöda den europeiska fordonsindustrin i en omställning mot grönare alternativ.
- Jag är övertygad om att de svenska företagen kommer att ha en god andel av de europeiska pengarna, säger finansminister Anders Borg.
Men det ställs motkrav på bilindustrin. Bland annat krävs en omställning mot grön teknik. Dessutom måste företagen uppfylla tre kriterier för att komma i fråga för kreditgarantierna: sunda ekonomiska förutsättningar, en bra och hållbar affärsidé samt att kunna presentera lönsamhet.
- Jag tolkar det som att man måste ha ett projekt som bär sig på lång sikt. När vi som nu, inte har något ekonomiskt utrymme, blir det väldigt kortsiktigt tänkande, säger Anette Hellgren, Unionens klubbordförande på Saab Automobile i Trollhättan, ett företag som inte uppvisat lönsamhet på många år.
- Nu är det väl knappast något företag i bilindustrin som är lönsamt, tillägger hon.
De senaste dagarna har näringsminister Maud Olofsson och finansminister Anders Borg fört intensiva samtal med representanter för den svenska fordonsindustrin, liksom med GM, Ford och andra regeringar i EU. Liksom för de amerikanska bilföretagen vill den svenska regeringen försäkra sig om att jobben ska stanna i landet.
Förutom kreditgarantierna ska regeringen också inrätta ett nytt innovations- och forskningsinstitut där staten är ägare. Tre miljarder satsas på det.
- Vi måste ta vara på den kunskap och kompetens som finns bland arbetare och tjänstemän i fordonsklustret, säger Maud Olofsson.
Den tredje delen av stödpaketet består av fem miljarder till undsättningslån, det vill säga lån som ges till företag som befinner sig i akut ekonomisk kris, förutsatt att man kan uppvisa fullgoda säkerheter.
- Jag ser väldigt positivt på stödpaketet, det är ett väldigt skönt besked nu till jul, säger Anette Hellgren.