Psykologtjafs.
Kvinnan på väg in till kursen i stresshantering har sin uppfattning klar om vad som väntar. Alla hennes arbetskollegor på SOS Alarm i Gävle är inte lika skeptiska, men kanske något luttrade.
- Jag tycker det är bra att vår chef har tagit tag i det här. Men vi har påbörjat många utbildningar av den här typen som aldrig riktigt slutförts. Nu får vi hoppas att det blir det den här gången och inte bara blir en pärm i bokhylla, säger Elisabeth Dahlgren, en av deltagarna.
- Vi som jobbat här länge har gjort det här flera gånger tidigare, men det har tillkommit många nyanställda och man behöver jobba med det här hela tiden. Man får en möjlighet att tänka till, så visst är det bra att vi får göra de här sakerna, men det måste följas upp, säger Karin Westergren.
Personalen på SOS Alarm i Gävle har gått igenom några tuffa år. De allra flesta trivs visserligen väldigt bra med sitt arbete och tycker att det känns meningsfullt att hjälpa personer i nödsituationer. Men samtidigt anser man att det finns stora brister i ledningens förmåga att kommunicera samt hur man inom gruppen hanterar konflikter. Företaget har infört ett nytt tekniskt system som inte har fungerat tillfredsställande, vilket har ökat oron och stressen ytterligare.
Så för att komma till rätta med de psykosociala problemen i arbetsmiljön befinner sig arbetsgruppen inte på sin arbetsplats utan i en konferensanläggning ett stenkast från Högskolan i Gävle. På Previas stresshanteringskurs.
Ett centralt begrepp kring stress är att förstå, menar psykologen och stressexperten Alexander Lundberg, som håller i utbildningen.
- Till att börja med reder vi ut vad stress är för något och hur symptomen ser ut. Vi definierar vad som är fakta och vad som är antaganden och försöker uppnå en gemensam idé om vad problemen kopplat till stress omfattar i gruppen, förklarar han.
- Det är jätteviktigt att prata om stress på en arbetsplats och att medarbetarna får en föreställning om vad det innebär. Var och en behöver förstå att om de är nedstämda behöver det inte innebära att något är fel, utan det kan betyda att de är trötta. Kroppen är inte gjord för att vara aktiv hela tiden, utan måste ha vila och återhämtning.
Under de fyra kurstillfällena får gruppen, som både består av anställda och chefer, också lära sig att hantera stress genom olika kommunikationsövningar och diskutera vad man kan göra för att hantera pressade situationer och undvika stressens negativa effekter.
- På SOS Alarm har personalen en arbetsmiljö som handlar om liv och död, en situation som i sig innehåller stress. Det kommer man aldrig ifrån. Syftet med utbildningen är att stärka och tydliggöra ledarskapet, kommunikationen och jobba med relationerna så att de kan stötta varandra, ge återkoppling och förstå varandra bättre, säger Alexander.
Men enligt personalen är det inte så lätt i praktiken eftersom de inkommande samtalen alltid måste prioriteras.
- Vi hinner aldrig prata till punkt med varandra om det uppstått ett missförstånd eller det finns en konflikt i luften. Det kommer alltid ett samtal och sen går man hem med den känslan och det dröjer länge innan man kan ta upp det nästa gång. Man hinner aldrig reda ut saker och ting, säger kursdeltagaren Christina Ekman.
- Vi har en väldigt stressig arbetsmiljö. Och företaget lägger hela tiden på fler och fler tjänster som vi ska utföra, säger Elisabeth Dahlgren.
Kursen har föregåtts av en kartläggning där Alexander Lundberg träffat både medarbetare och ledning och diskuterat den psykosociala arbetsmiljön. Undersökningen leder till att åtgärder planeras, följs upp och utvärderas.
- Personalen har ett jättestort ansvar, för ingen chef vet vad som pågår i medarbetarnas huvuden. Telepati funkar inte, så medarbetarnas ansvar är att tala om hur de tänker och känner. Först då kan ledningen göra något åt situationen, säger Alexander.
Alexander Lundberg anser att stress har blivit en "container" för många typer av problem i arbetslivet som i själva verket beror på andra faktorer som till exempel bristande kommunikation.
- Mycket som upplevs som stress är inte stress. Man kanske har svårt att se typsnittet på skärmen, det är en faktamässig sak och behöver inte leda till stress om det påtalas och åtgärdas. Men om dessa hinder för att trivas och prestera inte åtgärdas uppstår frustration, vilket skapar symtom på stress och detta kan påverka hälsan i det långa loppet, säger han.
- Det finns alltid en anledning till stress och därför är det viktigt att definiera vad stress fyller för funktion för mig i det sammanhang jag befinner mig i. Att skylla allt på stress blir fel, för mig är stress kopplat till de grundläggande känslorna rädsla, ilska och ledsenhet.
- En stressreaktion är egentligen något sunt, alltså en reaktion på att något är fel. Och då ska man inte åtgärda själva stressen utan åtgärda felen.
Alexander vänder sig mot begreppet "positiv stress", det vill säga tanken att ett visst mått av stress kan vara stimulerande och kreativt.
- Vad jag tror att folk menar med uttrycket är de positiva känslorna intresse, glädje och stolthet som ger oss energi att utmana, forska och sträva efter utveckling. För mig är denna positiva energi alltså inte stress. Det inte samma system som mobiliseras hos oss människor vid stress och vid kreativt engagemang. Så länge som du tycker något är roligt och intressant och det känns bra när du gör något, då är det ingen fara, lugnar han.
I dag finns en uppsjö av olika stresshanteringskurser och aktörer på området.
- Många konsulter kommer in och rör om i grytan och sticker sen därifrån, men då blir det bara värre. Vi är med hela vägen i uppföljningsarbetet och har individuell handledning parallellt. Man förändras inte som människa på fyra halvdagar men det går att förändra relationer. Tanken är att utbildningen ska sätta igång en process. Det här är inte världens bästa modell, för den modellen finns inte.