"Gilla om du tycker att SAS ska kalla till förhandling med Unionen. Dela gärna denna uppdatering med dina vänner - tack på förhand för ditt stöd!"
- Den statusuppdateringen lade Unionen ut klockan tio igår morse. En liknande uppmaning gick ut på Twitter och några timmar senare hade flera tusen läst inläggen och tryckt på gilla-knappen. Förbundet fick på eftermiddagen en förhandlingsframställan av SAS.
- Det är en enorm uppslutning för SAS-medarbetarna på de sociala medierna. Man förstår deras situation och att det är ett hårt läge, säger Johan Ulvenlöv, Unionens expert på digitala medier.
De senaste fyra dagarna har det sammanlagt twittrats över 10 000 inlägg om SAS-krisen. Företaget har fått en mängd frågor från sina kunder, många av dem handlar om biljetter och resor.
För Unionens del har man fokuserat på att ha en realtidsuppdatering, så att medlemmarna kan följa vad som händer, i takt med att man får information från avtalsenheten.
- Vi försöker att fånga upp det stöd som finns, bland annat genom att peka på vad som skrivs. Sen försöker vi också att öka stödet för våra medlemmar, till exempel genom att uppmana dem att vara aktiva i sociala medier. De senaste dagarna har det rönt stor framgång. Jag vet inget annat fackförbund som har gjort något liknande, säger Johan Ulvenlöv.
Hur är stödet för SAS i de sociala medierna?
- Det är många som känner för företaget SAS, men ogillar hur de betett sig gentemot sina medarbetare.