Ingrid Holmberg, Unionens ordförande på Kockums, vill inte kalla gårdagens möte på kontoret i Malmö för ett snabbinkallat krismöte.
- Det blev bestämt redan i förra veckan, sedan Försvarets materielverk (FMV) lade ut den här planeringen på Saab, säger hon.
Däremot medger hon att ThyssenKrupps tyske koncern-vd som var med på mötet var upprörd över FMV:s agerande och att det blev en annan ”vinkling” på mötet, med en hel del fokus på de åtta nyckelpersoner som sagt upp sig för att gå över till Saab.
Ingrid Holmberg förstår att den tyske vd:n var upprörd.
- Det är ju ändå ett rätt ovanligt och konstigt steg som FMV har tagit, att man lägger ut det här på Saab efter att vi redan hållit på med planeringen för byggandet av ubåtarna i många år.
- Men vi vet ju inte vad som hände under förhandlingarna mellan ThyssenKrupp och FMV. Enligt vd:n har det inte varit så mycket förhandlingar, utan mycket förhalande från FMV:s sida, medan FMV skyller på ThyssenKrupp.
Enligt vad Ingrid Holmberg vet har ännu ingen ytterligare anställd erbjudits jobb på Saab eller sagt upp sig. Men hon är ändå orolig för vad som ska hända framöver.
- Om jag ska spekulera så kan man ju tänka sig att Saab tar hjälp av de här cheferna för att göra något slags planläggning, där de ger information om vad som behövs för att starta en ubåtstillverkning och vilka man då ska ha med sig. Då en del av oss har jobb där Saab redan har den nödvändiga kompetensen, som stabsfunktioner och administrativ personal, är det ju inte säkert att vi alla är intressanta för Saab.
Ingrid Holmberg tror att en ganska stor del av de cirka 250 tjänstemännen som arbetar på Kockums i Malmö kan vara trygga, däremot kan de 750 anställda på varvet i Karlskrona – varav cirka 250 tjänstemän - ligga sämre till.
- Som det nu är lägger ju inte FMV några orders alls på oss och då inte heller vad gäller ytfartygen. Och får vi inga beställningar på ytfartygen så har inte heller de som arbetar med dem något jobb. Det finns inte heller några indikationer på att Saab skulle vilja ta över ytfartygen.
- Man kan bara hoppas att FMV oavsett hur det går med ubåtarna kan skilja på jobben så att man i varje fall fortsätter lägga beställningar på ytfartygen, för de har ju inget med ubåtarna att göra.