SIF utvecklar ny tjänst för IT-anställda
En temadag och en ny skräddarsydd tjänst för anställda inom IT-branschen. Ett samarbete med Time Stockholm. Det är några av satsningarna från SIF:s nya enhet BIT, Bransch-IT.
- SIF är det enda förbund som blivit erbjudet att delta som partner i Time Stockholm, som är fokuserad på IT, media och underhållningsbranschen och vänder sig mot företag, och ska uppmuntra företagstillväxten i Stockholm. På det här sättet blir SIF synligt i andra sammanhang än tidigare, säger Maria Sokolowski, chef för SIF:s nya enhet BIT, Bransch-IT.
Houdini, tidigare SIF:s industridag, ska få nytt namn. Det blir offentligt senare i vår. Temadagen är den 25 september, under Time-veckan i Stockholm. Målgruppen är personer som arbetar inom IT-branschen.
BIT består i dag av sex personer och är förbundets största satsning någonsin.
- Vi vill att när man talar om IT-branschen då är det detsamma som SIF. Vår uppgift är inte att skjuta på allt som rör sig, utan att göra det med stor omsorg - att sikta väl och skjuta mitt i prick. Under det första året arbetar vi mycket med kunskapsbyggande. En första kartläggning av branschen har precis blivit klar. Vi vill knyta till oss olika samarbetspartner och kommer att vara ute på företagen och försöka scanna av marknaden. Det viktiga är att vi kan erbjuda de tjänster och den service som våra medlemmar efterfrågar. Vi siktar också på att presentera en ny tjänst för våra medlemmar inom IT-sektorn på temadagen, säger hon.
- En annan viktig uppgift är också att ta fram en kommunikationsstrategi. Hur vi ska göra oss synliga och på vilket sätt vi ska kommunicera med omvärlden.
Vad anser du om kvinnornas roll inom IT-branschen?
- Om branschen vill att kvinnorna ska bli fler, de utgör 30 procent, så måste de kunna erbjuda villkor som gör det intressant för kvinnor att söka sig dit. Teknikindustrin har ju inte lyckats med att locka till sig kvinnor, menar Maria Sokolowski.
ULLA-KARIN HÖYNÄ© siftidningen 2000