Arbetet med att profilera SIF som Sveriges bästa fackförbund har dragit igång. Projektgruppen räknar med att prislappen landar på nästan 70 miljoner kronor.
SIF:s förbundsstyrelse och kongress har satt upp mål för SIF. Mål som bland annat syftar till att förbundet ska ta tillvara såväl individens som kollektivets intressen, och profilera SIF inom bland annat arbetsmiljö, löner, kompetens och karriär. Den främsta målgruppen är högskoleutbildade mellan 25 och 40 år, både befintliga och presumtiva medlemmar.
En speciell projektgrupp har satts samman och ska under fyra år arbeta med att etablera SIF:s nya profil. Tanken är att alla ska stå bakom den nya inriktningen, så man arbetar mycket med att förankra profilen hos medlemmar, förtroendevalda och anställda.
- Vi tycker att SIF har en otydlig självbild i dag. Förbundet ska bli distinkt i konturerna och skapa värde för medlemmarna. Folk ska inte bli medlemmar när det börjar gå dåligt i arbetslivet, vi vill ha med dem från början, säger Nina Kullberg, projektledare.
Projektet har beviljats tio miljoner kronor för i år. Pengarna tas från Framtidsfonden som har 500 miljoner kronor att användas till strategiska insatser för att stärka SIF:s ställning. Kostnaden för projektets tre återstående år beräknas till 58,9 miljoner, merparten för annonser och TV-reklam.
LINDA SVENSSON© siftidningen 2001