SIF centralt stöttar Volvoklubbar
SIF-klubbarna vid Volvo PV och LV i Göteborg har fått hjälp av förbundskansliet i Stockholm i förhandlingarna om personalminskningar.
- Ambitionen är att så få som möjligt ska bli utan arbete, säger ombudsman Kjell Hallberg.
I början av december etablerades på förbundets initiativ en direktkontakt mellan Volvoledningen och SIF centralt. Ett möte har hållits i Göteborg. Deltog gjorde från SIF:s sida branschombudsman Kjell Hallberg, bilindustriexperten Nils-Åke Carlsson, Volvo Lastvagnars klubbordförande Ronny Olaisson och Lennart Törnblom från klubben vid Personvagnar samt från arbetsgivaren personaldirektörerna Kjell Svensson, LV, och Sven Eckerstein, PV.
Under mötet gick man igenom de olika alternativ till uppsägningar som Volvo erbjuder facket i förhandlingarna ute på de olika bolagen. Det handlar om avtalspensioner, utbildning, byte av arbetsplats med mera.
- Det finns ännu ingen överenskommelse om hur nerdragningarna ska klaras. Förhoppningsvis kan vi hjälpa klubbarna till ett bättre resultat. Det behövs en samordning, säger Kjell Hallberg.
Tanken är att mötet ska följas av flera. Hallberg och Nils-Åke Carlsson ska ha täta kontakter med klubbföreträdarna, som parallellt förhandlar tillsammans med övriga tjänstemannafack inom det lokala PTK-samarbetet.
Kjell Hallberg är kritisk mot de varsel som Volvo och andra storföretag lagt under senhösten.
- Det är otäcka tendenser, rena rama utrensningarna inom verkstadsindustrin av människor med otillräcklig kompetens.
- Det är anmärkningsvärt att samla ihop strukturella förändringar i såna här paket. Effektiviseringar av organisationen borde ske kontinuerligt, anser Hallberg.
Han får medhåll av koncernchef Leif Johansson, som i senaste numret av personaltidningen Volvo Nu säger:
- Vi har anledning att vara självkritiska. Vi måste alla lära oss att vardagsrationalisera i fortsättningen.
SIF centralt har i mitten av december inte hunnit analysera Volvos uppgifter om övertalighet och därför inte heller protesterat mot siffrorna.
Volvo har sagt att 2 600 anställda av 45 000 i Sverige ska bort. Drygt hälften är tjänstemän. Flertalet jobbar i Göteborg.
Varsel har hittills lagts för närmare 1 500 befattningar inom Last- och personvagnar, bussar, Volvo Penta och Volvo Parts. Berörda orter är förutom Göteborg: Skövde, Köping, Olofström och Vara.
Dessutom har Volvo beslutat lägga ner grävmaskinsfabriken i Eslöv med 550 anställda. Om Volvo inte hittar en köpare till Norra fabriken i Olofström, där plastdetaljer till 70-serien tillverkas, hotas ytterligare 600 anställda av en nedläggning. Försäljningen ingår i koncernens "outsourcing" av verksamhet som inte bedöms strategiskt nödvändig.
Volvos bantning för att effektivisera organisationen berör 5 300 anställda och 700 konsulter världen över.
BJÖRN ÖIJER© SIF-tidningen 1998