SAS Sverige AB kommer att minska sin personalstyrka med 200 kabinanställda under 2008. Det står klart efter en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare.
Besparingarna är en direkt konsekvens av beslutet att inte ersätta de olycksdrabbade Dash-planen. Totalt kommer elva plan att ställas på marken.
Men dessa besparingar är bara början. Rekordhöga bränslepriser och stora förluster gör att ytterligare 1 000 tjänster ska bort från koncernen och ledningen väntas inom kort presentera hur nedskärningarna ska ske.
Sparpaket har blivit vardagsmat för kabinpersonalen vid SAS Sverige. Sedan år 2000 har personalstyrkan mer än halverats, från 2 200 till 900 personer. I de danska och norska bolagen har kabinpersonalen däremot ökat i antal under samma period. Inom SAS Norge finns i dag cirka 1 800 kabinanställda, det är 400 fler än för fyra år sedan. SAS Danmark har cirka 1 500 kabinanställda.
Den svenska kabinklubben tycker att man genom åren tagit ett större ansvar än sina skandinaviska kollegor.
- Vi har drabbats hårdast, det har varit en masslakt på kabinpersonal. Vi är snart ingenting i Sverige, konstaterar Pelle Gustafsson, klubbens vice ordförande.
Klubben har förståelse för att företaget måste försöka nå lönsamhet men tycker att man blivit styvmoderligt behandlade av ledningen, bland annat genom att flytta attraktiva linjer till andra bolag i koncernen.
Enligt SAS informationschef Bertil Ternert går det inte att jämföra de olika dotterbolagen med varandra.
- Varje bolag har skyldighet att driva sin verksamhet så effektivt som möjligt och trimmar sin organisation på egen hand. SAS Sverige kommer inte att ersätta Dash, utan i stället slå ihop och koncentrera flygningar, då uppstår övertalighetsproblem, säger han.
Att kabinpersonalen ökat i Danmark och Norge och mer än halverats i Sverige är inte heller jämförbart.
- Vi har märkt av en vikande marknad i Sverige, färre resenärer, vi har fått en ännu hårdare konkurrens på den svenska inrikesmarknaden med överkapacitet och prispress. En övertalighet som finns på Stockholmsbasen kan man inte ta i Köpenhamn, säger Bertil Ternert.
Under 2007 reste 6,5 miljoner passagerare med SAS Sverige, motsvarande siffra för de danska och norska bolagen var 8,7 miljoner och 10,2 miljoner passagerare.