Det var sedan Kollega avslöjat att unga eventsäljare fått jobba med närmast slavliknande villkor åt företaget Face2face, när de värvat månadsgivare åt Rädda Barnen och SOS Barnbyar, som företaget kontaktade Unionen.
- Vi är glada att de tog det här steget på eget initiativ, säger Rädda Barnens generalsekreterare Elisabeth Dahlin, som dock framhåller att organisationen ställt hårda krav för att fortsätta anlita Face2face.
- Det absolut enklaste skulle ju bara ha varit att säga nej, nu avbryter vi det här. Men vi känner att det inte är ansvarsfullt att göra så. Så nu försöker vi i stället se till att företaget framöver faktiskt tar ett beständigt ansvar för att de anställda har schysta villkor.
Rädda Barnen samarbetade med Face2face under hösten och var mitt uppe i förhandlingarna om ett nytt kontrakt när Kollega tog kontakt med organisationen. Louise Gauffin, Rädda Barnens marknads- och insamlingschef, tog då beslutet att stoppa den pågående förhandlingen.
- Vi kommer inte att fortsätta förhandla förrän de här uppgifterna motbevisats, sa hon då.
Sedan Rädda Barnen satte ner foten och krävde alla papper på bordet har företaget, enligt Elisabeth Dahlin, varit mycket tjänstvilligt.
Hjälporganisationens egna arbetsrättsjurister har fått gå igenom eventsäljarnas kontrakt och granska alla detaljer som rör de unga som nu säljer åt Rädda Barnen.
Företrädare för organisationen har, enligt Elisabeth Dahlin, också kunnat träffat alla säljare och hon har själv fört en dialog med Face2faces högsta ledning.
- Vi har också krävt att företaget går igenom arbetstidsrapporter och ser till att alla säljare får den semesterersättning som de enlig lag har rätt till, vilket Face2face gått med på, säger hon.
Flera ungdomar har fått ett retroaktivt traktamente. Men bara knappt 70 kronor per dag, i stället för de 210 kronor som de kan ha rätt till. Dessutom har de ännu inte fått någon semesterersättning. Hur ska ni se till att ungdomarna får rätt ersättning?
- Ja där behöver vi ju titta på varje fall. Men vi har gått igenom alla de gamla avtalen med hjälp av våra arbetsrättsjurister och stämt av allting. Och också ställt krav på hur avtalen ska vara. Och om det varit felaktigheter i de gamla avtalen ska det vara löst nu.
- Om vi ska gå in i ett nytt avtal så ska det vara en annan typ av villkor i kontrakten och enligt lag. Och Face2face har lovat ersätta enligt kontrakten och enligt lagen. Men om det ändå finns personer som inte anser sig ha fått sina rättigheter tillgodosedda och tycker sig ha blivit orättvist behandlade så vill vi att de tar kontakt direkt med oss så att vi, tillsammans med våra arbetsrättsjurister, kan gå till botten med det här.
Varför fortsätter ni samarbeta med Face2face?
- Vi tar det här på största allvar. Men det är ju en bransch som är ganska ny och nu försöker vi förbättra för de anställda i de här företagen. Vi anser att de ska ta sitt samhällsansvar och därför försöker vi nu hjälpa till och lära ut hur man kan jobba.
Hur försäkrar ni er om att alla eventsäljare kommer att omfattas av ett eventuellt kollektivavtal?
- Vi har ju legat på företaget och ställt en rad krav och företaget har tillmötesgått alla, och på eget initiativ inlett en diskussion om kollektivavtal. Vi har dessutom fått till stånd att vi minst en gång varje månad ska ha oberoende kontroller där vi åker ut och träffar säljarna eftersom vi verkligen vill värna de anställdas villkor.
- När det sedan gäller tecknande av ett kollektivavtal så vet ju både du och jag att det kommer att ta en viss tid.
- Och hur det exakt kommer att se ut vad gäller detaljerna vet vi ju inte nu. Men vi vill verkligen värna om att eventsäljarna ska ha ordentliga avtal där det inte handlar om några lagbrott och att de ska vara nöjda och tycka att vi uppträder på ett ansvarsfullt sätt.