Statistiska centralbyrån har i ett EU-gemensamt projekt genomfört en enkät till svenska företagare för att utröna vad som utmärker en framgångsrik entreprenör. Framgångsrik i det här fallet är den företagare som startade sin verksamhet 2002 och fortfarande var verksam 2005.
Föga överraskande domineras gruppen av män, närmare bestämt 79 procent. Mer än hälften var över 40 år när de startade sitt företag och knappt hälften hade en eftergymnasial utbildning (64 procent av kvinnorna).
De främsta anledningarna till att man valde att starta eget var att man sökte nya utmaningar, ville vara sin egen chef och ville tjäna mer pengar. Bland kvinnor var ytterligare en anledning att man ville underlätta kombinationen familj och arbete.
Tillväxten, mätt i ökning av antalet anställda, är låg i Sverige jämfört med till exempel Tjeckien, Litauen och Italien, som ligger i topp.
När företagarna får lista vad de skulle satsa på vid ökad försäljning och högre intäkter svarar en majoritet att de skulle investera i det egna bolaget. Som nummer två kommer att höja den egna lönen och på tredje plats att minska den egna arbetstiden. På sjätte och sista plats kommer att höja de anställdas löner.
Undersökningen genomfördes i 15 EU-länder. Förutom i Sverige också i Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Bulgarien, Tjeckien, Slovakien, Rumänien, Slovenien, Italien, Österrike, Luxemburg och Portugal.