Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Saabplanerna får både beröm och kritik

Landets ledande experter på bilindustrin är oense om Saabs framtidsutsikter. Medan den ene anser att den nye ägaren Nevs planer är "oerhört intressanta" är den andre "väldigt skeptisk".
Anita Täpp Publicerad 14 januari 2013, kl 11:02

I förra veckan blev det känt att elbilsbolaget Nevs fått en finansiär och delägare i den kinesiska staden Qingdaos investmentbolag. I planen ingår, enligt kinesisk media, att det ska byggas en fabrik som ska sälja 400 000 bilar per år, främst på den kinesiska marknaden.

Huvudkontor, utveckling och produktion ska bli kvar i Trollhättan, där Nevs ledning vill börja bygga bilar i sommar, med ambitionen att man årligen ska producera 120 000 bilar om ett par år. Men det handlar då om den konventionella Saab 9-3:an, som drivs med bensin eller dieselmotor.

Först nästa år, 2014, ska en elbil lanseras.

När Kollega talar med bilindustriexperterna Matts Carlsson och Martin Sköld har de vitt skilda åsikter om vad Nevs planer kan innebära för Saab.

 - Rätt skött, så pekar det mesta på att detta kan vara en oerhört intressant investering. De stora potentiella marknaderna finns ju i Asien och tittar man på vilka bilmärken som säljs där så verkar klassiska europeiska lyxbilar gå väldigt bra, säger Matts Carlsson.

- Sedan är det så att de partnerrelationer som görs i Kina, enligt vad vi kan bedöma, är av strategisk karaktär. De kinesiska makthavarna finns med i bakgrunden och gör bedömningar när det gäller vilka relationer som ska ingås och när man fått till stånd en lösning så är det nog en strategisk investering, som är långsiktig. Det är alltså inte en riskkapitalinvestering, utan det finns en uthållighet i detta.

Enligt kineisk media ska Nevs tillverka och sälja 400 000 bilar per år i Kina, låter det rimligt tycker du?

- Ja, som affärsidé låter det högst rimligt med tanke på den potential som finns där.

Vad säger du om den produktion som planeras i Trollhättan då?

-  Ja, man måste ju börja bygga och komma igång och att man sedan siktar på upp till 120 000 bilar per år är högst rimligt, med tanke på potentialen på den kinesiska marknaden. Och med ett rätt skött varumärke bör man absolut kunna uppfylla det, säger Matts Carlsson.

Men Martin Sköld är däremot skeptisk till de planer som avslöjats.

 - För mig är marknadsfrågan det centrala. Det känns som den här starten sker som ett halvt Saab som utgår från en modell till skillnad från de två man i huvudsak hade förut. Nu fokuserar man alltså på 9-3:an och går tillbaka till den konventionella motorn vilket skiljer sig ganska mycket från hur Nevs började kommunicera sina idéer om elfordon.

- Utmaningen är hur man tänker. Nu har produktionen legat nere i två år och då ska man alltså börja producera gamla bilmodeller där det inte hänt något utvecklingsmässigt. Och så förväntar man sig att det finns kunder som vill köpa. Det låter väldigt konstigt och det gör mig väldigt skeptisk.

Även om både Matts Carlsson och Martin Sköld säger sig förstå att det finns ekonomiska och andra orsaker till varför Nevs nu i första hand kommer att satsa på en produktion av den konventionella 9-3:an, är de eniga om att det på sikt ändå hade varit bättre för företaget om det hade blivit en renodlad elbilsbyggare.

-  Då skulle de ha haft ett varumärke som helt och hållet varit förknippat med den nya teknologin, där man varit helt fokuserad på att bara utveckla och producera bilar som drevs med någon form av batteri, alltså elmotorer. Och det hade varit ett bra sätt att positionera sig, så att man inte blandats ihop varumärkesmässigt med andra biltillverkare som bygger på konventionell motorteknologi. På så vis hade de blivit ett starkt märke för just elbilar och då blivit ett mer självklart val för många som vill köpa en elbil, säger Matts Carlsson.

- Ursprungsplanen var ju elfordon och det är en nischning att man enbart skulle fokusera på det, och det tycker jag i sak var rätt tänkt. När man nu överväger att ta in andra konventionella bilmodeller så kommer det i så fall att konkurrera om resurser och prioriteringar och investeringsbeslut, vilket är synd. Samtidigt är det ju så att de inte kan uppfinna elbilsmarknaden själv. Men hade man bara satsat på elbilar så hade det blivit ett annat företagsbygge, säger Martin Sköld.

När det gäller frågan om Nevs satsning i Kina hotar produktionen i Trollhättan på sikt är experterna dock oeniga. Medan Matts Carlsson anser att den risken i princip är obefintlig anser Martin Sköld att det inte alls är uteslutet.

- Nej, de flesta är överens om att det inte går att skilja ingenjörernas arbete från produktionen. Dessutom finns en själ i Trollhättan som inte går att överföra. Men det är viktigt att man kommer igång med produktionen där igen nu. För ett år sedan fanns där fortfarande en kultur, en företagsidentitet i de anställda och nu är de flesta borta, så nu måste man återskapa det. Men lyckas man med det blir det extremt svårt att flytta något från Sverige sedan, säger Matts Carlsson, och tillägger:

- Jag tror att ledningen säkert har den strategiska tanken att man har verksamhet i Kina för Asien och att Trollhättan ska förse resten av världen, vilket är helt rimligt.

Martin Sköld har dock en helt annan uppfattning:

- Risken för utflyttning finns för alla svenska företag eftersom den industriella evolutionen går i den riktningen. Så alldeles oavsett hur man börjar ett sådant här upplägg kan det ändå sluta med att all produktion flyttas ut och arbetstillfällen försvinner från Sverige. Så ser det ut i alla branscher.

- Finansmarknaden tittar bara på avkastning på kapital och de krafterna bryr sig inte om ifall det är fördelaktigt att forskning och utveckling hänger ihop med produktionen. Det är bara avkastning som gäller och då får man lösa det andra på annat sätt. De skulle exempelvis kunna säga till ingenjörerna att vill ni inte flytta med till Kina så struntar vi i det, då hittar vi några andra. Det finns ju 1,5 miljarder kineser och någon av dem är säkert duktig och kan lära sig. Det där är en ickefråga för kapitalet, säger Martin Sköld.

Martin Sköld är också skeptisk till att Nevs nye delägare är en stads investeringsbolag.

- När man ska göra sådant här behövs gigantiskt mycket kapital och när man får in en ägare får man ju in pengar men det är också viktigt att delägaren har kunskap om det man håller på med. Och då brukar man få in industrialister och företag som är kunniga.

- Här har man fått en ny variant, en stad, som delägare. Det är kanske sådant vi får vänja oss vid att det kan se ut i nya ekonomier, att det inte alltid är de traditionella ägarstrukturerna vi är vana med. Men samtidigt kan man undra vad en stad har för industriellt kunnande för att kunna ge en vettig input för att få igång Nevs. Det kanske är ett genidrag men är i alla fall en ovanlig lösning, säger Martin Sköld.

Fotnot: Matts Carlsson arbetar vid Göteborgs Management Institut och Martin Sköld forskar vid Handelshögskolan i Stockholm.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.