Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Saab gasar på i Trollhättan

Ledningen för Saabs nye ägare Nevs har länge legat lågt om sina framtidsplaner. Men nu har meddelats att man fått en stark finansiell partner i Kina, där man enligt uppgift planerar att bygga 400 000 bilar per år. I dag avslöjades också att ledningen hoppas kunna bygga flera tusen Saab-bilar i Trollhättan redan i år och sedan öka produktionen till 120 000 bilar inom ett par år.
Anita Täpp Publicerad

- Det är klart att vi har reagerat väldigt positivt på de här uppgifterna, säger Ronnie Hermansson, som är ordförande i Unionenklubbens interimstyrelse.

För ett par dagar sedan meddelade elbilsbolaget Nevs att man tecknat ett avtal med den kinesiska staden Qingdaos investmenbolag. Qingdao investerar två miljarder kronor i Nevs, och blir delägare i bolaget. Nu undersöks möjligheten att starta en bilproduktion i Kina, som ett komplement till fabriken i Trollhättan.

- Nu är vi plötsligt inne på en marknad som har en tillväxt och där framtiden, till skillnad från nästan alla andra länder i världen, ser ljus ut för fordonsindustrin, säger Ronnie Hermansson.

Enligt uppgifter i kinesisk media ska cirka 10 miljarder kronor investeras för att bygga fabriken. Den ska årligen producera upp till 400 000 bilar, i första hand för den kinesiska marknaden.

Nevs huvudkontor, med produktutveckling och produktion, ska enligt ledningen bli kvar i Trollhättan.

- Att ha en partner i Kina är en nödvändighet för att kunna agera på den marknaden och den region som valt att investera i oss är en oerhört stark region i Kina. Där finns 100 miljoner invånare och i staden som investerar i oss bor nio miljoner. Dessutom är hela regionen en av de snabbast växande regionerna i Kina, enligt de uppgifter vi har fått, så det är ju väldigt positivt att de valt Nevs som samarbetspartner, säger Ronnie Hermansson.

I dag avslöjades också att Nevs siktar på att bygga runt 8 000 bilar i Trollhättan i år, med start i augusti, och att ledningen hoppas kunna öka produktionen till 120 000 bilar per år, redan under 2015. Uppgifterna kommer från ett brev till Saabs underleverantörer som P4 Väst tagit del av.

Nevs är redan igång med att undersöka möjligheten att ta upp produktionen av den nuvarande versionen av Saab 9-3 som konventionell bil, det vill säga driven av bensin- eller dieselmotor. Företaget tror att man ska kunna öka produktionstakten och bygga 60 000 bilar nästa år och sedan, under 2015, fördubbla det till 120 000 bilar, vilket anses vara fabrikens maximala kapacitet. Enligt uppgift blir de första modellerna Saab 9-3 Cabriolet och 9-3 Sedan för att sedan följas av Saab 9-3 X i slutet av 2013 och en 9-3:a i elektrisk version under 2014.

Nevs förhandlar nu med underleverantörerna och enligt företaget har de flesta svarat positivt och uppgett att man kommer klara att leverera de delar som behövs till den planerade produktionsstarten i sommar.

Ronnie Hermansson kan inte avslöja hur mycket han fått veta om de senaste dagarnas utveckling i förväg.

- Men den här ledningen har valt att tala om att saker hänt först när allt är klart. Vilket ju kan kännas frustrerande för alla som har ett intresse i Nevs och Saabs framtidsplaner. Men samtidigt har Saab som varumärke ingen nytta av spekulationer i det här läget, då är det bättre att visa att vi har åstadkommit något när man kan stå för det. Men jag tror att det här har funnits med i affärsplanen hela tiden.

Ni är inte oroliga för att all produktion kommer att hamna i Kina på sikt?
- Nej, vi kommer att ha full produktion i Trollhättan innan man flyttar ut nåt härifrån. I annat fall har det ju varit helt bortkastade pengar att man köpt den här fabriken.

Om produktionen av 9-3 kommer igång i Trollhättan kommer man behöva nyanställa många. Blir det ett problem att hitta kompetenta bilbyggare?
- Nej, vi har många kompetenta arbetslösa i regionen.

Men vad talar för att Saab kommer att gå bättre med Nevs som ägare?
- Våra gamla försäljningssiffror gällde ju världen förutom Kina kan man säga. Nu är vi ju inne och har en stark partner på en marknad där framtiden ser ljus ut för fordonsindustrin. Och det i ett land där man värnar om sin inhemska företag.

- Man kan ju räkna lite snabbt, om det finns 100 miljoner människor i regionen och nio miljoner i den stad som valt att satsa på oss och med den tillväxtfaktorn, hur många miljoner bilar kommer de inte att behöva de närmaste åren? Det ser i alla fall väldigt positivt ut, säger Ronnie Hermansson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.