På ett tiotal långbord tronar enorma klädhögar på vippen att tippa över. Klädställningar bågnar under jackor, galonisar och finkläder. Knappt kramade nallebjörnar trängs med pussel, lego, barnböcker, otaliga småbilar och allehanda andra leksaker i ett hörn av Tiundaskolans matsal. Barnvagnar, barnbilstolar, cyklar, skidor och sängar med mera större pinaler återfinns i kapprummet, där också skoparaden med flera hundratals skor och stövlar börjar för att fortsätta in i korridoren till teckningssalen.
Här finns allt en barnfamilj kan behöva och lite till. Och det mesta är superbilligt.
Det började för över 25 år när några grannar i Luthagen kom på att de kunde byta kläder i en källarlokal lika gärna som att köpa nya till sina barn. De barnen är för länge sedan vuxna och har kanske egna barn - men idén består och har växt till en megamarknad som dessutom knoppat av andra marknader i och utanför Uppsala efter att en av ursprungsarrangörerna delat med sig av sitt skräddarsydda klädloppisprogram.
I dessa kristider ska vi väl helst köpa nytt för att stimulera ekonomin, men om man nu inte har råd, så kan man spara otaliga tusenlappar på att köpa begagnat. Och på att sälja sådant barnen ändå inte använder.
Så fixar du en klädbytarmarknad:
- Gå ihop några stycken och diskutera igenom hur försäljningen ska gå till. Avsätt en hel helg till markanden även om försäljningen sker under några timmar. Det behövs tid för att ställa i ordning, räkna ut försäljningssummor, städa etc.
- Skaffa en rymlig lokal - vissa skolmatsalar kan lånas gratis om till exempel en klass är engagerad i marknaden. Fixa klädställningar, galgar, sopsäckar och kassar samt ordentligt med växelpengar i förväg. Ordna med någon organisation (t ex Erikshjälpen, Röda Korset) som är villig att ta emot överblivna kläder eftersom alla säljare inte hämtar tillbaka sina osålda prylar.
- Sätt upp flygblad med erbjudande om att sälja och köpa i god tid på platser där det finns föräldrar - t ex barnavårdscentraler, skolor, dagis och använd nätverk som t ex Facebook för att sprida information om marknaden.
- Informera på lapparna om inlämningstider, samt uppmana säljarna att märka sina varor med frystejp där de skriver pris, storlek och namn/kod. En variant är att låta säljarna registrera sig i förväg på en mejladress och skicka ut sifferkoder till varje säljare för att undvika att två säljare väljer samma kod.
- Ta ut en liten provision för att täcka eventuella kostnader som uppstår - t ex att köpa nya klädställningar, sopsäckar och annat.