Struktören David Stiernholm tipsar om hur du får ordning på jobbet:
Ta dig tid
Boka upp ordentligt med tid i din kalender den första dagen eller dagarna du kommer tillbaka till kontoret. Använd tiden till att gå igenom mejl, och högen med papper du fått när du varit ledig. Då hinner du komma ikapp innan du går på möten som landar i att du ska åta dig nya uppgifter.
Skriv upp dina mål
Påminn dig om vilka mål som kommer att vara viktigast för dig under det kommande året. Skriv upp dem någonstans där du ofta blir påmind om dem.
Ha koll på deadlines
Titta på vilka deadlines du redan idag vet att du har fram till sommaren. Boka upp tid i kalendern så att du inte fyller dagarna med möten och sedan får sitta sent om kvällarna för att göra klart allt annat.
Sortera
Hur lagrar du material? Fundera på vad du behöver och var du har det, så att du kan hitta det så fort som möjligt och inte behöver lägga tid på att leta. Försök att spara saker på så få platser som möjligt. Sortera de mejl du vill ha kvar i mappar, till exempel efter kund, projekt eller ämne.
Efter en tid på jobbet
Ha en genomgång med dig själv en gång per vecka. Hur långt har du kommit och vad har du kvar att göra? Vad behöver du för att komma vidare?
Reflektera
När det gått en tid efter ledigheten, ta dig tid att reflektera över hur du har planerat. Har du varit lagom fulltecknad i kalendern veckan efter att du kommit tillbaka? Har du hunnit gå igenom alla mejl? Skulle det varit skönare att kolla mejlen lite då och då under ledigheten?
Ha kul
Undvik att planera in resdagar första veckan du kommer tillbaka till jobbet. Blev du tagen på sängen över hur segt det var att komma igång? Boka in några inspirerande mingel, seminarier och luncher så kommer du igång snabbare efter ledigheten.
Inför nästa ledighet
Gör tydligt för dig själv vad som fungerat och inte fungerat i samband med den här ledigheten så slipper du göra om samma misstag nästa gång. Lägg till exempel in "mötesfri tid" i kalendern, där du tar dig tid att reflektera och fundera på hur du vill lägga upp arbetet.