- Man ska aldrig ramla in i en argumentation, köp dig tid. Då slipper du hamna i en diskussion som du sedan känner hade kunnat utvecklas på ett för dig bättre sätt, säger Karin Klerfelt.
I Karin Klerfeldts kommande bok "Argumentera och få andra att göra som du vill" beskriver författaren hur man når framgång i yrkeslivet. Och då är det just hur man argumenterar som är det viktigaste. Att spela brett och använda sig av olika typer av argument som logiska, känslomässiga och förtroendeingivande är viktigt för att på rätt sätt få fram sitt budskap. Där kan man se vissa skillnader mellan könen enligt Klerfelt. Män är ofta bättre på förtroendebiten och kvinnors styrka sitter i det känslomässiga.
- Kvinnor är oftast bättre på att uttrycka sig brett och detta beror mycket på att kvinnor tränar på barnen och är mer kognitiva. Männen är mer affärsmässiga och pratar långsammare, säger Karin Klerfelt.
Men hur gör vi då rent praktiskt för att chefen att köpa våra idéer och hur får vi fram våra teser?
- Du måste vara stenövertygad om vad det är du vill. Du ska känna det i hela kroppen och öva framför spegeln, sambon eller familjen. Skriv också ned det tjugo gånger så du är rejält förberedd, säger Karin Klerfelt.
Fakta
Lathund för bra argumentation
- Utforma en tes och bygg upp den med tre starka argument.
- Använd argument som tilltalar chefen - inte dig själv.
- Förbered dina argument noga, så du kan framföra dessa på ett säkert och självsäkert sätt.
- Använd ekonomiska infallsvinklar i dina argument. Din idé kan spara pengar! Det gillar cheferna.
- Använd dig av olika argument, logiska, känslomässiga och förtroendeingivande.
(Källa : City)