- Vi kunde vara mönstret för övriga regionala tv-hus, säger Stefan Jansson, fotograf och redigerare. Vi gör 400 programtimmar om året i bästa public service-anda.
Han talar om ansvaret mot tittare och licensbetalare, både vad gäller pengar och kunnande. Att SVT i Växjö har varit något av en plantskola och försett företaget med nya förmågor. Samt att man har sin egen nisch, barn- och ungdomsprogram. PS och Voxpop är två exempel, skapade och producerade i Växjö. Det handlar inte om att det ska "pratas småländska i tv-rutan".
Stefan Jansson betonar att han inser att företaget måste spara pengar. Han tycker att det är på tiden att de tre public service-företagen undersöker vilka synergieffekter som kan utvinnas om radio och tv fanns i samma hus, hade gemensam reception, växel, bilpark och teknik. Man kunde också ha gemensamma nyhetsredaktioner.
- Vad beträffar oss i Växjö samarbetar vi med universitetet i stan, Mediahögskolan i Kalmar och gymnasiemedieutbildningar. Allt det skulle gå om intet om ledningens planer verkställs. Det får helt enkelt inte bli så, det är för dumt och dyrt.
LISBETH NIEMINEN