- Ledningen förnekar inte att man tittar på möjligheterna att flytta. Det skulle få konsekvenser för sysselsättningen i hela Västsverige, säger Stig Axelsson, Unionens klubbordförande på Volvo PV i Göteborg.
Volvo säljer cirka 120 000 bilar om året i USA. Med den låga dollarkursen är det en dålig affär att tillverka bilarna i Europa och sälja dem i USA. Ur lönsamhetssynpunkt är det bättre att ha produktion där bilarna säljs.
- Volymerna som skulle bli kvar räcker inte för att fylla våra två fabriker i Europa, den i Göteborg och den i Gent i Belgien. Det skulle leda till kraftigt minskad sysselsättning, säger Stig Axelsson.
Han delar oron med företrädare från de andra fackliga organisationerna. Men ännu har man inte tagit fram någon handlingsplan.
- Vi avvaktar den nya affärsplanen som kommer i slutet av mars. Om den lutar åt USA kommer vi att agera.
I höstas trodde många att Ford skulle sälja Volvo. Så blev inte fallet. I stället beslutade man att det svenska dotterbolaget skulle bli mer självständigt, något som väckte hopp i Sverige om att man äntligen skulle kunna utveckla varumärket och ta upp kampen med högstatusmärken som Audi, BMW och Mercedes.
Nu har i stället ytterligare ett orosmoln dykt upp.
- Det finns inga beslut än, men vi fackliga företrädare är oroliga. Jag tror inte att våra medlemmar har fått klart för sig vilka konsekvenser ett sånt beslut skulle få, säger Stig Axelsson.