Det rör sig om svenska jättar som H&M, Ikea och Ericsson. Motivet för dem och deras vd:ar att delta i projektet handlar till stora delar om affärer: fler kvinnliga toppchefer gör företaget attraktivare både för kunder och blivande medarbetare, det skulle dessutom vara dumt att inte använda sig av den outnyttjade talang och kapacitet som redan finns i företagen.
Resultatet har blivit ett stort antal förslag på allt från satsningar på att hitta de kvinnliga talangerna, aktivt mentorskap och utbildning i mångfald och jämställdhet för ledningen
Men företagen har olika långt att vandra. De klassiska verkstadsföretagen är fortfarande till stor del manliga bastioner.
Olof Faxander, vd för Sandvik, erkände att det finns mycket att göra på hans företag, men menade att det gick åt rätt håll.
- Det fanns ett stort gap. Före 2011 fanns det inga kvinnor i ledningsgruppen, i dag är det tre.
Ericsson har som mål att var tredje anställd ska vara kvinna år 2020, och att detta också ska avspegla sig i andelen kvinnliga chefer. Det kan jämföras med ett företag som Ikea där nästan 80 procent av de anställda är kvinnor liksom 74 procent av cheferna och hälften av toppcheferna.
Battle of the numbers avslutades på torsdagen, men avsikten är att förslagen ska leva vidare i företagen. I projektet ingick tio storföretag på vilka utsågs vardera tio kvinnliga chefer eller blivande chefer som skulle identifiera hinder och möjligheter för kvinnor att göra karriär inom företaget. Deltagande företag har varit Ericsson, H&M, Ikea, Saab, Sandvik, Scania, SEB, SPP, SSAB och Volvo. Tillsammans har de cirka 570 000 anställda.