En av de stora poängerna med tjänstebil är att alltid veta vad bilen kostar per månad. Förenklat uttryckt består medarbetarens kostnader av skatteberäkning av förmånsvärdet på bilen och löneavdrag. Dyr bil - högt förmånsvärde. Miljöklassade bilar är lägre beskattade.
I rådande högkonjunktur erbjuds många anställda en förmånsbil, ungefär som när hemdatorn lanserades, säger Ronny Svensson.
- Man slipper många bekymmer med en tjänstebil och det kan vara en ekonomisk trygghet. Jämfört med att själv köpa ny bil är det knappast något att fundera över.
Har man däremot redan en lite äldre bil, är nöjd med den och tycker att det fungerar även i tjänsten kan det vara lika bra att fortsätta att leverera reseräkningar i stället för att välja tjänstebil.
Men man tar en risk.
- Säg att du kör på en fasan. Med helförsäkring blir det en självrisk på flera tusen kronor och utan kan det bli 8 000 kronor i bilreparation, som trasig lykta eller frontskador. Plus eventuell värdeminskning av bilen.
Större företag har i regel en lista på vilka bilar det finns att välja på medan det på mindre företag ligger på den anställde att förse sig med underlag för att kunna välja den bil som passar både arbetstagare och arbetsgivare. De flesta bilfabrikanters generalagenturer, bil- och affärstidningar har funktionella och relativt neutrala uträkningsmodeller.
Det är klokt att tänka sig för inför bilvalet. Risken att bli förförd och lockas in på för hög nivå är nämligen stor, framför allt är medelålders män ett lätt byte, är Ronny Svenssons erfarenhet.
- Det är lätt att "förköpa" sig när duktiga säljare presenterar alla glassiga bilar. Var ytterst kritisk mot dig själv. Hur stor glädje har du av en exklusiv modell eller en större bil än du egentligen behöver?
Fundera ordentligt på behoven, hur många som ska åka i bilen, barnens ålder och vad du behöver och har råd med. Förmånsvärdet bestämmer notan.
- Ett bra men underskattat val är exempelvis Skoda, en fantastiskt bra bil som ligger dåligt till inom tjänstebilssektorn eftersom den inte attraherar medelålders män, de som dominerar bland tjänstebilsinnehavarna. Det är mycket psykologi i ett bilval.
Det är viktigt att ta hänsyn till livscykelskostnaden. En bil som är dyr i inköp behöver inte bli dyrare än en billig. Det handlar om värdeminskning, service- och försäkringskostnader.
Arbetsgivaren kan mycket väl bestämma var gränsen går.
- Framför allt säger de nej när det handlar om kostnadsökningar, värdeminskning och av miljöskäl.
Svenska bilar är i regel välutrustade.
- Det är allt plock som syns men inte gör någon nytta som kostar, bredare däck, fälgar eller vingar bak. I de upplysta storstäderna och södra Sverige räcker det exempelvis med standardbelysning och det finns ingen anledning att låta sig lockas av de populära xenonljusen som kan kosta 8 000 i inköp och 2 000 att byta.
Alternativen är att strunta i tillbehör eller att betala dem själv.
- Den viktigaste säkerhetsutrustningen efter bilbältet är antisladdsystem, ESP, som finns i de flesta moderna bilar och är ett minimum. Det går före sidokrockkuddar och krockgardiner, som blåses upp vid sidorna och faller ned vid en krock så att personen i fråga skjuts inåt i bilen i stället för att falla utåt.
Det som ökar säkerheten och är bra för miljön är kloka tillval, som skålade säten för att undvika whiplashskador eller bilar som går på andra bränslen än enbart bensin. Honda och Toyota gör hybridbilar (drivs med både el- och bensinmotor) och Citroën och Peugeot är på väg att lansera hybrider.
- Bilar har bättre eller sämre miljöegenskaper. De miljöklassade bilarna är de som har lågt koldioxidutsläpp, hybriderna, de som drar lite bränsle eller går på etanol.
Miljöklassade bilar har lågt förmånsvärde och är den stora ekonomiska vinsten för arbetstagaren men det har varit svårt att kräva en sådan bil eftersom de är dyra i inköp. Nu håller trenden på att vända; arbetsgivarna kräver allt oftare att medarbetarna ska välja en miljöklassad bil.
En rätt invecklad uträkning för exemplet en Toyota Avensis och hybriden Toyota Prius visar att 37 600 kr respektive 21 300 kr/ är de förmånsvärden som ska beskattas.
- Men räkna inte med att avtalet med staten kommer att gälla om du har en miljöklassad tjänstebil. Vi ser redan nu försämrade parkeringsvillkor exempelvis. Var observant, råder Ronny Svensson.
Miljöförvaltningen och Trafikkontoret i Stockholm har i samarbete med Göteborg och Malmö tagit fram en ny miljöbilsdefinition. Den styr lokala förmåner för miljöbilar. Men trängselskatten i Stockholm regleras av regerings- och riksdagsbeslut.
På bland annat ynnor.se, miljofordon.se och skatteverket.se finns information, tips och jämförelser av bilmodeller, ekonomi, bränslekostnad och miljöbilsprestanda.
Värt att komma ihåg är att man inte har rätt att byta bil under kontraktsperioden. Och att en förmån också medför skyldigheter. Tjänstebilsinnehavaren sköter sin del av kontraktet, är aktsam om bilen och ser till att den underhålls. Att arbetsgivaren står för service- och verkstadskostnader omfattar inte sådant som anses ha förorsakats av oaktsamhet eller slarv.
- Vi får höra skräckexempel här, som att man kört racing på Mantorp eller använt bilen som byggnadsställning - det var ju inte reglerat i avtalet. En som hade riktig otur var kvinnan som bara skulle köra ut på isen för att vända, isen brast, bilen förstördes och kvinnan fick stå för hela kostnaden eftersom man inte får använda tjänstebilen utanför allmän väg.
Gunilla Jonsson