Snabb hjälp till små företag med teknikfrågor
Via Internet, telefon eller fax kan små och medelstora företag få kontakt med teknisk expertis på landets universitet och högskolor.
LINK, som systemet heter, ska ge företagen snabb hjälp med vardagliga tekniska problem.
Regeringen beslutade i torsdags att satsa 29,7 miljoner kronor i LINK, resten av de 42,3 miljoner kronor som satsningen kostar finansieras av Sveriges Verkstadsindustrier, VI, Trygghetsfonden samt LO och SAF.
LINK har funnits i ett halvår och har hittills varit gratis för de cirka 100 företag som testat tjänsten. Företagen har fått hjälp med frågor som, vilka parametrar som styr fogens kvalitet vid plastfilmsvetsning eller olika aluminiumssorters egenskaper.
I fortsättningen kommer företagen att få betala, hur mycket är dock inte klart.
- Har företag nytta av tjänsten betalar de gärna, säger Magnus Areskoug, projektledare.
Inom tre år ska LINK vara självbärande, enligt Heinrich Blauert, vd för VI.
LINK fungerar så att företaget tar kontakt med en desk där den praktiska frågan "översätts" och vidarebefordras till expertis i form av forskningsinstitut, högskolor och företag med expertkunnande.
Näringsminister Anders Sundström, s, menar att regeringen genom att stödja de mindre företagens tillgång till teknisk kunnande förbättrar förutsättningarna för näringslivets expansion.
- Poängen är att branschen gör detta själv, sa han vid en presskonferens på VI.
LILIAN ALMROTH