Systembolaget har tillsammans med Apoteket AB de nöjdaste kunderna, enligt en undersökning av Svenskt Kvalitetsindex. De får en nöjdhet på 75 enheter. Dagligvaruhandeln ligger på 70 och byggvaruhus och klädkedjor längst ner på 68.
Systembolaget har sedan 2003 fått allt högre betyg i undersökningen.
- Från det fackliga perspektivet är vi tacksamma för att vi har en företagsledning som har tagit sitt uppdrag på allvar. Det är inte lätt att vara ett monopol men de har verkligen satsat på kunden och kundmöten under flera år, säger Robert Adrell, klubbordförande i Göteborgsområdet som omfattar 24 butiker.
Han menar att det finns ett samband mellan nöjda medarbetare och nöjda kunder. Företaget har genom åren varit bra på att ta tillvara sina medarbetare.
- Visst finns en hel del att gnälla på också, allt är inte gröna skogar, men när man jämför medarbetarnas nöjdhet här med hur det ser ut på andra företag så ligger vi på topplaceringar.