Effektiv, smakfull och skojig. Så beskriver konceptansvariga Birgitta Aldemark den nya profiltjänsten.
- Den ska ge guidning till specifika områden och vara något extra för den som har särskilda önskemål. Det ska vara fart och tempo. Varje vecka ska det komma minst en ny artikel eller tips.
Med den nya tjänsten hoppas Unionen öka sin konkurrenskraft i förhållande till andra, mer yrkesinriktade förbund.
- Gör vi det bra slår vi alla andra. De kan aldrig kopiera vår storlek, säger Birgitta Aldemark.
I ett första steg kan medlemmarna göra tolv val, därav sju yrken, fyra intresseområden och en branschprofil. Det ger möjligheter till att bygga nya nätverk med andra som gjort samma val och få information och tips från Unionen. Om många medlemmar ansluter sig kan det bli möjligt att förhandla fram särskilda rabatter på tidningsprenumerationer och utbildningar.
- Vi ska fylla de olika profilvalen löpande. Vårt första mål är att nå ut till våra 40 000 förtroendevalda, därefter ska vi jobba mer aktivt med att nå resten av medlemmarna, säger Birgitta Aldemark.
Så småningom kommer sannolikt ytterligare yrken och branscher komma till. I den ursprungliga idéskissen fanns över 30 val.
Kostnaden för att bygga upp och starta den nya tjänsten har, enligt Birgitta Aldemark, varit "oerhört liten".
- Det är en ren inhouseprodukt, vilket vi är oerhört stolta över.