Unionen har i dag över 500 000 medlemmar men för att nå sitt mål, 600 000, krävs det att det värvas nya medlemmar inte bara av Unionens anställda utan också av de förtroendevalda. För att stötta klubbar med det arbetet driver Unionen sedan ett år tillbaka ett utbildningsprojekt de kallar 100 företag med värvningspotential.
För att få deltagare till kursen har man besökt klubbstyrelser runt om i landet där man anser att det finns stor värvningspotential.
- Vi har velat träffa hela klubbstyrelsen för värvningsarbete är inget som ska göras av en eller två från styrelsen utan hela gruppen måsta vara med när det kommer till genomförandet, säger Tapani Kuusela, utvecklare och en av Unionens kursledare.
Ett av målen i projektet är att visa att det måste göras något nytt, något helt annorlunda, för att öka medlemsantalet. Om den fackliga verksamheten fungerar och är proaktiv ser man tydliga ökningar av medlemsantalet. Efter kursen ska deltagarna ha fått med sig ett antal arbetsformer och metoder för att strategiskt kunna arbeta med värvning oavsett vilket företag de arbetar på.
- En av anledningarna till att vi som klubbstyrelse nappade på denna kurs är att vi tyckte det var intressant att se om vi kunde värva fler medlemmar, säger Anders Sandström, som arbetar som planerare och beredare på Metso Sundsvall AB.
Han arbetade fackligt i Metall 1987-1999. Sen år 2000 har han haft fackligt uppdrag i Metsos klubb men med ett uppehåll på tre år då han arbetade som chef. Nu är han vice ordförande i klubbstyrelsen.
Deras klubb har ungefär 200 medlemmar men de ser att det finns potential att värva upp till 10 procent fler medlemmar.
- Jag tror att jag efter den här kursen har med mig ett helt nytt sätt att tänka kring värvning. Vi har tidigare träffat nyanställda för facklig introduktion men vi har inte haft en tanke på att ens ställa frågan "Vill du bli medlem?" till konsulter, sommarjobbare eller till och med underleverantörer.