Mångfald krävs på global marknad
Svenska företag med planer på att etablera sig i USA bör tänka på att ha klara strukturer för att undvika diskriminering.
Det är förbjudet att diskriminera någon på grund av kön, etnisk bakgrund eller sexuell läggning i både Sverige och USA. Men det finns en avgörande skillnad mellan de båda länderna. I USA kan man stämma brallorna av ett företag som man anser har överskridit gränsen. Det fick till exempel Astra bittert erfara när chefen för läkemedelsbolagets enhet i USA utsatte en kvinnlig medarbetare för sexuella trakasserier.
I USA har man sedan 60-talet arbetat för att öka mångfalden, och en majoritet av de amerikanska storföretagen har planer och strategier för ändamålet. Sveriges tekniska attaché i Detroit, Gabriella Fägerlind, arbetar på en rapport om förhållandena på den amerikanska marknaden, och menar att Sverige nu måste följa deras exempel.
- Det är viktigt inte minst ur ett marknadshänseende. Företag som inte har en mångfaldsaspekt på sin verksamhet riskerar att utsättas för en bojkott eller annan kritik. Vi ligger efter i Sverige, men om vi lär av USA:s erfarenheter kan vi hamna där de var för tio år sedan istället för att ta det från början och hamna där man var för 30 år sedan.
I augusti riskerade Volvo i USA att utsättas för en bojkott av den inflytelserika opinionsbildaren Jesse Jacksons organisation Rainbow coalition. Han anklagade Volvo och ytterligare fyra bilföretag för att betrakta minoriteter endast som konsumentgrupper och inte som en kompetent resurs. Volvo kom undan med blotta förskräckelsen och har nu startat ett projekt för att komma fram till en global strategi för mångfald.
- Facket kan spela en väldigt stor roll när svenska företag ska arbeta fram en plan för mångfald.
Gabriella Fägerlind har några tips för den svenska marknaden:
- Integrera fler olikheter än etnicitet i det svenska begreppet mångfald.
- Gör en kartläggning av hur arbetskraften kommer att se ut om ungefär tio år.
- Företag och organisationer bör göra marknadsundersökningar för att avgöra om marknaden har större mångfald än man är medveten om.
- Tjäna tid på att lära från omvärlden, både vad gäller generella synsätt, företagsexempel och implementeringsstrategier.
- Var beredda på bättre tider och globalisering, förbered organisationen att ta emot en arbetskraft med större mångfald när det blir bättre tider och arbetslösheten går ned.
- Det är viktigt att arbetet med mångfald är inkluderande, det vill säga att man inte enbart riktar in sig på till exempel kvinnor och invandrare. Alla ska tjäna på att företaget prioriterar mångfald.
LINDA SVENSSON© SIF-tidningen 1998