Hälften av alla kontorsanställda nöjessurfar på jobbet och en tredjedel facebookar. En femtedel bokar sina semesterresor och 14 procent kollar på film på arbetstid. Det framgår av en enkätundersökning ett fastighetsbolag låtit göra.
Studien visar också att det framförallt är männen som stjäl arbetstid från sin arbetsgivare. Fastighetsbolaget gör tolkningen att det beror på att kvinnor är mer moraliska än sina manliga kollegor. 30 procent av kvinnorna ägnar sig överhuvudtaget inte åt privata nöjen på kontoret - antingen för att de inte har tid eller för att de anser att det inte är moraliskt försvarbart eller schyst mot arbetsgivaren. 20 procent av männen tycker likadant.
Männen nätsurfar mer, söker fler jobb och smygkollar mer än dubbelt så ofta på filmklipp. Kvinnorna är å andra sidan överrepresenterade som facebookanvändare och ringer något fler privatsamtal, visar undersökningen.
En annan undersökning som ett it-företag låtit göra visar att närmare fyra av tio män stulit med sig information från en tidigare arbetsgivare. Hälften så många kvinnor medger stöld.
Att stjäla information är helt klart förbjudet men hur synen är på stöld av arbetstid varierar. I fastighetsbolagets undersökning fick de tillfrågade också svara på vad som ansågs okej att göra på arbetstid. Mest okej ansågs det vara att ringa privatsamtal (69 procent) och lite drygt hälften ansåg att det är fritt fram att nöjessurfa på kontoret. Att spela spel och dona med privata bilder på kontoret ansåg bara åtta procent vara godtagbart.
Det finns dock exempel på medlemmar som blivit uppsagda för att de surfat och ringt privatsamtal på arbetstid när det var förbjudet.
- Risken att bli av med jobbet finns självklart, men det beror dels på hur mycket tid man ägnar sig åt annat, vilka arbetsuppgifter man har och om de privata aktiviteterna inverkat på arbetsuppgifterna, säger Roland Bergkvist, förbundsjurist på Unionen.
- Finns det dessutom en policy eller ett uttryckligt förbud är risken ännu större. Sen tycker vi fortfarande att arbetsgivaren ska ge en varning och ge den anställde en chans att bättra sig innan man säger upp någon.