- Där svävar ledningen på målet. Det pågår ju ett effektiviseringsarbete hos oss och man vet inte om det blir någon arbetsbrist på tjänstemannasidan än, säger Anette Hellgren, Unionens klubbordförande på Saab.
Vad tycker du om den planerade neddragningen?
- Nu gör man det med hänvisning till att vi ska starta med en lägre takt i produktionen än den vi hade när vi slutade bygga bilar. Men planen är ju att vi ska komma i upp i en ganska bra volym framöver. Vad det kommer att innebära för oss i Trollhättan är jättesvårt att säga i dag men om vi går upp i takt så behöver vi också vara fler.
Även om Anette Hellgren inte var särskilt orolig inför borgenärssammanträdet i dag så är hon ändå lättad över beskedet om att rekonstruktionen får fortsätta.
- Det här var ju bara ett steg av många och vi tar inte ut något i förskott. Men det var ändå en väldigt skön dag i och med att leverantörerna eller i varje fall de som yttrade sig på mötet var positiva. Det är en bra start i alla fall. Sedan tar vi en dag i taget. Men det här var ju ändå en förutsättning för att kunna fortsätta.
Vad är du mest orolig för när det gäller alla godkännanden som krävs om kineserna ska kunna köpa Saab?
- Det är mest General Motors jag är fundersam över eftersom vi ju inte vet hur de ser på det här. Även om jag kan tycka att det inte borde vara något bekymmer i och med att de borde vara intresserade av att få sina pengar och sin del också.
- Samtidigt har de ju preferensaktier i Saab liksom en del tekniska licenser och en del artiklar i framför allt nya 9-5:an. Och det är väl det de i så fall skulle kunna känna som ett hot, att det är kineser som vill köpa oss och så. Men vi hoppas att det hunnit rinna så mycket vatten under broarna under de här två åren att man har en annan syn på det här nu.