LO-rapporten "Trender i arbetsmiljön 2007 - klass & kön" beskriver hur arbetsmiljön har förändrats för arbetare och tjänstemän mellan åren 2003 och 2007 samt jämför med utvecklingen sedan 1991.
Mellan 1991 och 2003 ökade kraven i arbetet samtidigt som det egna inflytandet minskade. Försämringen fortsatte 2007 främst för kvinnliga arbetare inom privat service och för kvinnliga lägre tjänstemän. Manliga arbetare i privat service, lägre tjänstemän och kvinnliga högre tjänstemän fick en viss försämring. Kvinnliga industriarbetare fick samtidigt en något bättre arbetsmiljö, de hade tidigare en av de sämsta.
I alla grupper, utom högre manliga tjänstemän, finns en större andel som anger att de upprepar samma arbetsmoment många gånger per timme. Och när det gäller att själv kunna påverka arbetstakten och när olika uppgifter ska göras finns en försämring, främst bland tjänstemän.
- Det så kallade 24-timmarssamhället bärs upp av kvinnor, bara en av tre kvinnliga arbetare jobbar enbart vardagar på dagtid. Chans till spontana pauser har minskat och de sexuella trakasserierna ökar, säger Sten Gellerstedt som sammanställt rapporten.
LO:s vice ordförande Ulla Lindqvist anser att arbetsmiljö, rehabilitering och ökade insatser för sjukförsäkringen är några viktiga insatsområden.
- Fungerar det med rehab så behövs inga försämringar av sjukförsäkringen och tryck på att man ska jobba när man är sjuk. Frågan om företagshälsovården behöver också lyftas menar hon, och efterlyser en samsyn om vilken uppgift den ska ha i framtiden.
Det behövs också regler när det gäller bemanning och ensamarbete. Men det räcker inte med regler och information, det måste också finnas fler arbetsmiljöinspektörer, anser LO.
- Det är ett rimligt krav att arbetsmiljöverket tar fram lämpliga föreskrifter och det viktigt att ha ett starkt arbetsmiljöverk säger Ulla Lindqvist som menar att den borgerliga regeringen har ett stort ansvar för försämringarna genom att de skurit ner det centrala kansliet med 50 procent.
- Vi har ett viktigt fackligt uppdrag att stärka våra förtroendevalda på arbetsplatserna i deras roll att bevaka arbetsmiljöfrågorna, konstaterar hon.