
Unionen direkt, förbundets medlemsrådgivning, har tidigare endast haft öppet under kontorstid. Men eftersom långt ifrån alla Unionenmedlemmar har en arbetssituation som gör det möjligt att ringa sitt fackförbund på arbetstid har det knorrats på sina håll om tillgängligheten och väntetiderna. Men nu har det blivit ändring på både öppettider och väntetider. Sedan i måndags svarar förbundets rådgivare på frågor från klockan 8 till 20, alla vardagar.
Janne Asplund, enhetschef för Medlemscenter, varför inför ni kvällsöppet?
- Vi har sett att det har funnits ett stort behov, många medlemmar har svårt att komma undan på dagtid och ringa facket. Det kan till exempel bero på att man jobbar i affär eller på ett callcenter. Därför har vi bestämt att utöka medlemmarnas möjlighet att komma i kontakt med oss, säger
Kommer väntetiderna kortas?
- Trycket ökar hela tiden. Vi märker tydligt att vi är ett förbund som växer och att medlemmarnas behov av rådgivning ökar. Eftersom vi nu har öppet 15 timmar till i veckan är vår förhoppning att det ska jämna ut trycket och öka medlemmarnas möjlighet att nå oss snabbt.
Vad händer om ingen ringer?
- Vi har bara haft öppet en dag och då det ringde hela kvällen - och då har vi inte ens gått ut med det. Vi har sådant tryck på dagarna att jag inte är orolig över att någon ska behöva sitta sysslolös på kvällen. Och om det mot förmodan skulle bli tyst i luren svarar rådgivarna på mejl.
Om det här blir en succé kommer ni ha öppet ännu senare eller även på helger i framtiden?
- Nej, det finns inga sådana tankar. Nu avvaktar vi hur detta utvecklar sig. Inledningsvis kommer kvällsstyrkan bestå av fem personer, men vi följer noga hur många som utnyttjar möjligheten för att ha den mest optimala bemanningen.