Efter att ha pluggat till civilingenjör i datateknik med en magisterexamen i elektroteknik, jobbade Tony Yoh Jansson som egen företagare med webb- och mobila tjänster i 3,5 år och på ett större it-företag lika länge. När han därefter fick jobbet som sales engineer på Google, kände han sig ganska trygg i sin roll eftersom han arbetat med just Googleprodukter tidigare. Men färdiglärd var han definitivt inte.
- När man ser Google inifrån inser man hur oändligt mycket man kan lära sig om man bara vill och har tiden, säger Tony Yoh Jansson.
När han gör en resumé över alla utbildningar han gått sedan han började i november 2010, börjar man ana att tiden kan vara en bristvara. Det har varit specialkurser för säljingenjörer i förhandlingsteknik i Paris, i demoskills i London och i presentationsteknik med professionella skådespelare.
Han har också deltagit i olika konferenser som inte bara lärt ut företagets produktnyheter utan också haft inslag av personlig- och karriärsutveckling. En kurs i intervjuteknik han själv initierade och otaliga interna utbildningar finns också på listan över kompetensförvärv.
- Vi har haft kurser lokalt om allt från balansen mellan arbete och fritid och ekonomisk rådgivning till hur man sköter baristamaskinen. Vissa kurser var obligatoriska, men det är inget snack om att någon skulle velat avstå. De var väldigt konkreta och nyttiga.
- På min förra arbetsplats skyllde man ofta på budgeten om jag föreslog någon utbildning, men här känner jag att det inte skulle vara något problem alls att få gå en kurs bara jag kan motivera den.
Eftersom all utbildning är utvecklande och kreativitet är ett heligt begrepp inom Google borde det innebära att personalen kan plugga i stort sett vad som helst. Men Tony Yoh Jansson är tveksam. Utbildningen måste ha relevans och om han skulle vilja gå en kurs i heminredning (som han skulle ha nytta av nu när han bygger om bostaden) skulle han förmodligen få nej.
- Det gäller att kunna motivera utbildningen - som en kollega som ska delta i ett rotationsprogram i Italien och fick okej för en kurs i italienska.
Alla Googleanställda får avsätta 20 procent av sin arbetstid till helt egna projekt - tanken är att om kreativiteten släpps fri föds de bästa idéerna, samtidigt som det lockar de bästa ingenjörerna.
- Projekten är absolut kompetensutveckling. Men på något vis måste de förankras och de ska gärna ha något med Google att göra, säger Tony, som själv inte hittat något hjärteprojekt än.
- På huvudkontoret i USA finns faktiskt en anställd som har biodling som eget projekt - för att Google ska vara självförsörjande på honung.
Alla kurser och möjligheter till trots, så anser Tony Yoh Jansson att den främsta kompetensutvecklingen får han från alla kreativa personer han jobbar ihop med.
- Mentaliteten här gör att man växer.
Googlementaliteten inbegriper dock inget facksvärmeri. Kollektivavtal saknas och Tony utgör hälften av Unionens medlemmar på företaget. Så vad händer om han vill gå en facklig utbildning?
- Jag har inte tänkt på det faktiskt, men skulle jag fråga får jag tveklöst ja.