Nu har klubbarna sagt sitt om det förslag till stöd och riktlinjer som Unionen Volvos koncernklubb har tagit fram. Resultatet är ett ramverk till stöd för de klubbar som har eller kommer att förhandla om minskade kostnader på Volvoföretagen.
- Vi har ett antal hållpunkter, bland annat att överenskommelser ska gälla alla tjänstemän på företagen, även högsta ledningen, säger Alf Söderlund, klubbordförande på Volvo Lastvagnar i Umeå, och en av dem som har tagit fram riktlinjerna.
Just i Umeå har företagsledningen inte föreslagit något lokalt krisavtal. Men Alf Söderlund tror att det kan vara på gång.
- Det skulle inte förvåna mig. Just nu pågår frivilliga lösningar där man ber anställda att ta ut så mycket som möjligt av sin ledighet, arbetstidsförkortning och i tidbanken.
Unionens koncernklubb skriver i sina rekommendationer att en förutsättning för ett lokalt krisavtal är att det råder tillfällig obalans mellan intäkter och kostnader, och att man vidtar dessa åtgärder för att undvika uppsägningar.
Det rimmar ganska väl med de riktlinjer som Unionen centralt formulerat sedan man i förra veckan medgav att de centrala avtalen tillåter lokala uppgörelser.
Bland annat skriver Unionen att inga avtal får sträcka sig längre än till den sista mars nästa år, eftersom det är då de centrala avtalen på de tre områden som varit uppe till diskussion löper ut. Vidare skriver man att det vilar ett ansvar på klubbarna att sätta sig in i företagets ekonomi, och se till att det faktiskt är fråga om en konjunkturell förändring av efterfrågan. Liksom IF Metall förutsätter Unionen att klubbarna inte går med på mer än 20 procents minskning av lönen med minst motsvarande minskning av arbetstiden.