Organisationer där de anställda undviker att ifrågasätta beslut och floskelfyllda visioner och där det i stället råder konsensus och entusiastisk hallelujastämning, lider enligt Mats Alvesson, organisationsprofessor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, av funktionell dumhet.
- På lång sikt kan dumheten leda till stora problem, men på kort sikt fungerar de företag ofta lite bättre där de anställda inte tänker efter så noga utan är flexibla, accepterar en massa tveksamheter och lättare köper visioner som består av floskler, säger Mats Alvesson.
Han har tillsammans med en kollega lanserat en teori om funktionell dumhet som publicerats i tidskriften Journal of Management Studies. Vissa branscher är, enligt de två forskarna, mer mottagliga för funktionell dumhet. Framförallt branscher som säljer immateriella tjänster eller varumärkta produkter, som till exempel modeindustrin, konsulter och delar av massmedia.
- Vår tids förkärlek för ytlighet och floskler kräver ett viss mått av enfald och dumhet. Om alla är kritiskt tänkande är det naturligtvis svårare att få saker att hända. Men dumhet är alltid riskabelt, säger Mats Alvesson.