Tanken att starta en blogg väcktes redan förra sommaren och i november lanserades Jobbarbloggen internt. Hittills har gensvaret varit positivt.
- Det är något nytt och lite annorlunda. Jag tror att den uppskattas av både medarbetarna och utomstående, säger Jenny Johansson, HR-koordinator på Ikea.
Bland de anställda är önskemålet om att få blogga stort. Förhoppningen är att Jobbarbloggen ska bli ett permanent inslag i verksamheten.
- Om det blir så kan jag inte veta nu men den är ett bra komplement till företagets andra blogg, Livet hemma, som har fokus på heminredning, fastslår hon.
Ikeas kortsiktiga mål är att få folk att hitta till bloggen. Så verkar redan ha skett:
- Den har varit igång sedan i tisdags och vi ser aktivitet, säger Jenny Johansson.
Aktiviteten märker också Hillevi Björn, inredare på varuhuset i Gävle. Hon är en av projektets första tre bloggare.
- Nu börjar kommentarerna komma, och det är roligt.
Kommentarerna ger en fingervisning om vilka typer av inlägg som läsarna är intresserade av, menar Hillevi Björn, men det krävs ändå en hel del eget tankearbete för att komma på vad besökarna vill ta del av:
- Det jag är jätteintresserad av kanske läsarna inte alls ser med samma intresse men tanken är att vi ska förmedla vad som händer under dagarna - och visa på att Ikea är en rolig arbetsplats.
Anders Ledhagen, avdelningsansvarig för Bad & Mattor på Ikea i Jönköping, bloggar även han.
- Det är jättekul att få möjlighet att ge en bild av hur min vardag ser ut.
Han försöker skriva korta engagerade inlägg med syftet att beskriva till exempel en händelse eller en produkt - sådant som han själv ser som intressant.
Anders Ledhagen känner stolthet över att arbeta inom företaget. Efter startandet av Jobbarbloggen upplevs arbetet som än mer tilltalande:
- Det är roligt när kollegor uppmärksammar något som de har läst. Eftersom jag är stolt över mitt arbete är det roligt att prata om det.