I januari avslöjades att Saabs nya ägare, elbilsbolaget Nevs, vill dra igång produktionen under hösten och bygga runt 8 000 bilar i år, 60 000 under 2014 och sedan fördubbla det till 120 000 bilar under 2015.
Det handlar då i första hand om produktion av den nuvarande versionen av 9-3 som konventionell bil, alltså driven av bensin- eller dieselmotor, medan en elektrisk version av densamma ska produceras under 2014.
I nuläget har Nevs anställt nära 200 tjänstemän och arbetare, dessutom finns ett hundratal konsulter på plats och snart ska också en vd tillsättas. Och även om företaget ännu inte har slutit avtal med alla leverantörer som behövs så följer man enligt Ronnie Hermansson, som är Unionenklubbens ordförande, den affärsplan som gjorts upp.
- I vissa fall har det till och med gått snabbare än vad som var tänkt från början så jag skulle vilja påstå att vi är i fas. Det trots att vi också haft mycket svårigheter i och med att vi har en gammal ägare, alltså General Motors, som fortfarande lägger sig i vissa saker och lägger in veto här och där, säger han.
Hur har det försvårat för er?
- Det handlar om att vi i stället för att kunna sluta avtal med de leverantörer som skulle kunna leverera får ta fram olika alternativ. Men det handlar också om saker som GM har och som de inte behöver längre. Ett exempel är de hårdverktyg som vi använder till 9-3:a och som är i GM:s ägo men som de inte har någon som helst användning för. Men vi får ändå inte köpa dem utan måste tillverka nya i stället.
- Så det är ett kämpande med GM. Men vi tar oss ändå fram, säger Ronnie Hermansson.
Att Nevs gick med en förlust på 120 miljoner förra året är inget som oroar personalen.
- Vi gör ju ingen vinst så länge produktionen inte är igång och det är ju också något som ägaren kalkylerat med. Vi är ju i en uppbyggnadsfas och det ligger i affärsplanen, att man initialt tar en kostnad för att komma igång. Det går ju inte att göra på annat vis, säger Ronnie Hermansson.