Fundraisingföretagen, där de anställda kontaktar folk på gatan för att uppmana dem att bli medlemmar i en organisation, prenumerera på till exempel underkläder eller köpa ett abonnemang, utnyttjar ofta unga. Även restaurangbranschen utmärker sig negativt när det gäller villkor för unga sommarjobbare.
- De har ofta problem med kontrakten. De som jobbar får helt enkelt inga anställningsavtal eller så framgår inte lönen och villkoren, och det är ju ett brott mot lagen om anställningsskydd, säger Helena Ivanoff, biträdande verksamhetschef på ST-, SKTF- och Tria Direkt, som tar emot samtalen till TCO:s jourtelefon.
Hittills har bara cirka 300 personer kontaktat TCO via telefon eller mail, men Helena Ivanoff väntar sig fler när det är dags för slutlöneutbetalningarna.
Många frågor rör just anställningskontrakt. En annan vanlig fråga rör omfattningen av arbetet. Flera som hör av sig har fått sin anställning avbruten eller arbetstiden kraftigt begränsad.
- Man kan ha fått löfte om att få jobba hela sommaren och har inte uppfattat det som en behovs- eller timanställning. Vad är det som gäller då?, undrar man, säger Helena Ivanoff.
Jouren ger information om vad lagen säger och, i de fall arbetsgivaren har kollektivavtal, vilka ytterligare rättigheter man har som anställd. Men få vill ha mer hjälp än så.
- Vi har inte skickat något ärende till en ombudsman. Många säger att de inte vågar bråka. Väldigt många är väldigt försiktiga, säger Helena Ivanoff.
När lönen betalas ut har flera upptäckt att de får avsevärt mindre än de hade räknat med. Ofta har arbetsgivaren varit otydlig med vad som räknas in i den överenskomna lönen, till exempel semesterersättning.
Helena Ivanoff anser att det finns ett uppenbart behov av jourtelefonen. Med bättre marknadsföring hade samtalen sannolikt varit betydligt fler gissar hon.
- Jag håller redan på att planera för nästa sommar.