Paninfarina har tillverkat cabrioletmodeller åt Volvo Personvagnar sedan 2005. I våras enades bolagen om att Volvo skulle ta över anläggningen i Uddevalla under 2013. Men nu står det klart att Volvo i stället kommer att lägga ner fabriken i samband med övertagandet.
I dagsläget utnyttjar fabriken endast 65 procent av sin totala kapacitet och den låga tillverkningsvolymen på cirka 10 000 bilar per år gör den olönsam. Däremot är personalen hett eftertraktad och samtliga medarbetare kommer att erbjudas arbete i Göteborg, Skövde eller Olofström.
- Medarbetarna på Pininfarina är mycket kompetenta bilbyggare. Vi hoppas därför så många som möjligt väljer att börja arbeta på någon av våra övriga anläggningar, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo PV.
På fabriken i Uddevalla arbetar 130 tjänstemän. Unionenklubben har ett 80-tal medlemmar och ordförande Yvonne Söderqvist har svårt att sätta ord på stämningen på arbetsplasten efter beskedet.
- Vi befinner oss i ett slags vakuum just nu och vet inte riktigt vad vi ska göra. Normalt jobbar vi tjänstemän mycket framåt och därför står vi nu mest och stampar. Det har varit en strid ström av medlemmar hela dagen, många kommer till oss i facket för att prata av sig. Jag har inte mött någon som är arg, en del är förvånade och många är ledsna, säger hon.
Kommer folk att flytta med till andra anläggningar?
- Det beror på vilken situation man har i livet och om man är villig att pendla. Det är åtta mil till Göteborg och motorväg hela vägen, men alla är inte Uddevallabor, många bor till exempel i Dalsland. Men jo, de flesta kommer nog att ta möjligheten i stället för att bli arbetslösa.
Yvonne Söderqvist anser att Volvo borde ha satsat mer resurser på att marknadsföra cabrioletprogrammet.
- Jag har förståelse för att man inte kan driva en fabrik med liten volym, men sen kan man fundera på varför det blivit på det viset. Vi har inte direkt varit prioriterade av försäljnings- och marknadsföringssidan, säger hon.
- De senaste tre åren har vi levt med en nedåtgående trend, det är trots allt en säsongsbil vi bygger. Men vi trodde inte att Volvo skulle göra det en gång till, de har lagt ner fabriken en gång tidigare (se faktaruta).
Vad händer härnäst?
- Många är oroliga och det finns mycket frågor just nu, det gäller att samla ihop dem och få ut svar till våra medlemmar. Vi sitter alla i samma båt och måste göra det bästa utav situationen.
- Den närmaste tiden blir det många möten med företaget och facken sinsemellan, och inom kort startar mbl-förhandlingarna, säger Yvonne Söderqvist.