Kursgårdarna ligger som ett pärlband längst ut på Lidingö. Trots närheten till centrala Stockholm är det skog, grönska och glittrande fjärdar som möter besökaren. Ett välbehövligt miljöombyte för många kurs- och konferensdeltagare genom åren.
I de röda tegelbyggnader som heter Skogshem och Wijk utbildar M-gruppen chefer och ledare. Det har man gjort ända sedan 1931.
Tusentals chefer och ledare har varit här under årens lopp och trender har kommit och gått. Likaså har ägarna av utbildningsföretaget kommit och gått. Det började med gamla arbetsgivareföreningen SAF, som sålde till personalen som i sin tur tog in facket, TCO, som delägare.
Därpå kom även Ledarna och SILF in som ägare och så småningom gick ägandet över till Handelshögskolan i Stockholm och slutligen tog tre ekonomidoktorer över själva.
- Att ägandet skiftat så kan ses som en illustration av hur intresset skiftat genom åren för vem som driver ledarskapsutbildningar och intresserar sig mest för de frågorna, säger Ann Westerberg, som är programansvarig på M-gruppen.
Hon är dessutom en av de drivande inom Raul Wallenberg Academy for Young leaders, som också har sitt kansli i Skogshems och Wijks lokaler. En organisation som arbetar främst med utveckling av unga ledare i gymnasieåldern.
I dag bedriver M-gruppen utbildning inom ett 20-tal program inriktade på utveckling av chefer och ledare inom både privat och offentlig sektor. Fokus ligger på ledarskap och chefskap i sig. Metodiken har de mejslat fram själva under årens lopp.
- Det finns en kärna i våra utbildningar som sakta ändras över tiden. Rötterna finns i vår historia, i det praktiska arbetslivet. Det vi gör ska vara till nytta, kunna tillämpas och göra vardagen enklare, säger Ann Westerberg och fortsätter:
- Samtidigt backar vi upp med nutida forskning och teorier inom chefs- och ledarskap. Vi kombinerar teori och praktik och lär deltagarna att förstå vad som fungerar i praktiken.
Hon beskriver dagens ledarskap som ett "både-och-ledarskap". Där det gäller att både förstå människor och vara en tydlig ledare som begriper sig på affärer.
- Vi ser att olika generationer har olika drivkrafter. Idag har vi ett mer individfokuserat samhälle. Något som också sätter sin prägel på våra utbildningar. Morgondagens chefer och ledare har en annan verklighet att hantera än sina företrädare.
Hon säger att mycket har förändrats till det bättre när det gäller chefs- och ledarskap. Men att det också är svårare idag att få den tid av kursdeltagarna som behövs för utveckling.
- Den hemska hastigheten är ett problem. Att allt ska gå så fort idag märks tydligt på många av våra kunder som vill försöka komprimera utbildningarna till ett minimum.
- Men det fungerar inte med en "quick-fix". Det tar tid att åstadkomma de inre förändringar som det här handlar om. Det krävs reflektion och insikterna kommer inte på en kvart. Att förstå sig själv är en viktig del i våra program - och då är vi människor ganska tröga, säger hon.
- Vi har anpassat oss till rådande förhållanden. Det innebär till exempel program enbart på dagtid samt hänsyn till att många deltagare lever med barn varannan vecka. Då får vi lägga upp kurserna så att det funkar. Den typen av hänsyn behövde vi inte ta längre bak i tiden.
- Men det är förstås positivt att kvinnor och män numera delar ansvaret för barn och familj. Även om det innebär ett pusslande för oss, säger Ann Westerberg och tillägger att ett allt större problem är deltagare som bokar av sina utbildningar med kort varsel.
- Det verkar inte finnas samma respekt för inbokade tider och utbildningar som tidigare. Man kan ändra sig och skippa kursen om något annat dyker upp. Det tycker jag är en trist utveckling.
- Samtidigt förstår jag att den moderna människan är utsatt för stor press från olika håll. Vi bränner ut en massa duktiga människor i dagens arbetsliv. Det är dags att börja bromsa. Annars tar det en ände med förskräckelse, säger hon.
Hon berättar att det fortfarande är en övervägande del män på programmen för högre chefer men att kvinnorna kommit med i allt större utsträckning på övriga ledarskapsutbildningar.
- Vi ser även en ökad internationalisering, fler personer från andra länder går numera våra program. Vi är nog en spegel av hur samhället och utvecklingen i allmänhet ser ut.
När hon beskriver utvecklingen inom ledarskapsutbildningen blir även det en spegel av hur Sverige gått från att vara varuproducerande till i allt högre grad producera tjänster av olika slag.
På 30-talet låg fokus på produktionsteknik och ekonomi, under 50-talet ökade intresset för personaladministration, och på 70-talet kom sensitivitetsträningen. I dag har programmen en mer affärsmässig och samtidigt individfokuserad inriktning.
På frågan hur ledarskapsutbildningar kommer att se ut framöver svarar hon att hon både hoppas och tror på ett ännu mer globalt arbetsliv, som kommer att ställa delvis nya krav på chefer och ledare.
Jag tror att allt fler kommer att uppleva globaliseringen på ett tydligt sätt. Vi kommer att få lära oss att möta människor på ett annat sätt och på andra villkor. Vi får nog bli ännu öppnare och se till att göra en bra blandning av de mest framgånsrika ledarstilarna från olika håll.