Han kommer att delta i förhandlingen tillsammans med en annan ombudsman från Unionen. Den kommer att ske på ett advokatkontor på Östermalm i Stockholm, inte långt från Hamngatan, där callcentrets ägare Peak Partners har sitt huvudkontor.
Sedan de anställda, som tjänar 85 kronor i timmen och saknar försäkringar, pensionsavsättningar och ob-tillägg, strejkat för att få bättre villkor med hjälp av kollektivavtal meddelade arbetsgivaren för en dryg vecka sedan att man vill ha en förhandling med facket om en nedläggning av verksamheten.
Nu hoppas alltså Patrik Åsell att arbetsgivaren har kommit på andra tankar och vill teckna ett kollektivavtal.
- De har ju allt att vinna på det, eftersom det finns så mycket kompetens i företaget. Det här är ett företag som haft en stor personalomsättning medan de som strejkar ju är fantastiska människor som har visat ett enormt engagemang för att de vill vara kvar i företaget, fast med schysta villkor. Och det hoppas jag företaget ska se också.
Vad händer om arbetsgivaren ändå vill lägga ner?
- Då ska arbetsgivaren visa varför de ska göra det. Om de vill säga upp våra anställda medlemmar så måste de också visa att det finns saklig grund för det. Och om man gör det därför att medlemmarna vill ha kollektivavtal så tycker jag inte det är en rimlig förklaring, säger Patrik Åsell.
Vad gör ni om arbetsgivaren ändå lägger ner verksamheten?
- Då är en möjlighet att driva det här till tingsrätten.