- Det är inte osannolikt att det blir varsel på 2 000-3 000 tjänster i leverantörsledet om det inte kommer en volymuppgång hos andra tillverkare. Hittills har våra prognoser stämt ganska väl.
Lear i Trollhättan är nära knutet till Saab, som man tillverkar bilsäten åt. När produktionen har minskat i Saabs fabriker har antalet anställda på Lear decimerats. Det senaste varslet, som berör nästan hela personalstyrkan, är ett direkt resultat av GM:s besked om en nedläggning. Skulle holländska Spyker trots allt ges möjlighet att köpa Saab kan varslen komma att dras tillbaka.
Men Svenåke Berglie ser mörkt på Saabs framtid.
- Jag tror att GM:s inställning till en försäljning ändrades den 4 november när man beslutade sig för att behålla Opel. Vi hoppas naturligtvis på en affär. Men det går faktiskt inte att lita på GM just nu, om man ska vara fräck. Jag tror att man ska ha respekt för att GM kan ha en egen agenda. Men jag kan ha fel.
På torsdag väntas ett nytt bud på Saab från Spyker.
Fotnot: Fordonskomponentgruppen är en intresseorganisation för underleverantörerna inom fordonsindustrin.