Den 3 juni 2010 beslutade Unionens a-kassa att inte bevilja Kungsbackabon Cathrine Hedberg ersättning för fyra månaders arbetslöshet.
- Unionen ville inte hjälpa mig att driva fallet eftersom de inte trodde att jag hade någon chans att vinna, så jag valde att överklaga själv. Jag är väldigt envis när jag vet att jag har rätt och det här blev en principsak för mig, berättar Cathrine Hedberg.
Och rätt fick hon. I november 2011 slog förvaltningsrätten fast att Cathrine Hedberg hade rätt till ersättning. Men när hon skickade in kassakorten för den aktuella perioden började nästa cirkus - a-kassan nekade henne på nytt ersättning och denna gång med motiveringen att kassakorten kommit in för sent. Enligt regelverket ska kassakort nämligen skickas in inom nio månader och nu hade det alltså gått ett och ett halvt år.
Denna gång fick Cathrine Hedberg hjälp av Unionens jurister att driva fallet till förvaltningsdomstolen som gav henne rätt. A-kassan överklagade till kammarrätten som nu gått på samma linje. I sin dom konstaterar rätten att det faller på sin egen orimlighet att en person som blivit nekad ersättning ändå ska fortsätta skicka in kassakort.
- Det känns väldigt bra att jag har fått rätt, men jag är ganska säker på att domen kommer att överklagas. Jag ser inte ärendet som avslutat förrän jag fått pengarna utbetalda så det är för tidigt att ropa hej. Detta är tredje domslutet och de ger sig liksom inte. Det är dåligt att det ska behöva gå så här långt, säger Cathrine Hedberg.
Unionens jurist Erika Ejderhamn Roupé, som drivit ärendet, konstaterar att kammarrätten har satt ner foten i frågan väldigt tydligt.
- Det är väldigt bra formulerat i domen att det faller på sin egen orimlighet att en person ska behöva skicka in kassakort under en pågående tvist om själva grundfrågan - det är ganska hård kritik. Jag känner inte till att andra a-kassor gör så här och min förhoppning är att Unionens a-kassa nu kommer att följa den här domen, säger hon.
Under processen har Unionens a-kassa hävdat att det funnits information om niomånadersregeln på kassans hemsida. Därmed måste medlemmen anses vara underrättad om vad som gäller och borde ha förstått vikten av att skicka in kassakorten fortlöpande. Cathrine Hedberg håller inte med.
- Det enda jag fick var ett brev med ett avslag, de skickade inte ens nya kassakort att fylla i och de hänvisade aldrig till någon hemsida, säger hon.
- A-kassan har hållit på pengarna i över två år och jag kan inte tänka mig att jag får någon ränta på dem. Förhoppningsvis kan den här domen bli till hjälp för andra som hamnat i samma situation.
Unionens a-kassa har inte hunnit analysera domen närmare men beskriver den som "tydliggörande" av regelverket, vilket var kassans ambition med överklagandet. A-kassan har inte möjlighet att överklaga kammarrättens dom till Högsta förvaltningsrätten. Det kan däremot IAF, Inspektionen för Arbetslöshetsförsäkringen, som ännu inte tagit ställning i frågan.