När spelet startar vidgas en färgglad vy av en lagerlokal. Pressar, montering, orderplanering och små truckförare i miniatyr skapar rörelse på skärmen . Efter tre minuter stängs spelet av och det är dags att göra förändringar.
- Tanken är att den som spelar ska få en överblick av flödet i verksamheten och hur små förändringar kan innebära stora förbättringar. Du kan till exempel köpa in ny utrustning eller ändra produktionen från planerad till kundbaserad och se vilken effekt det får, säger Tommy Hansson.
Projektet är ett samarbete mellan flera aktörer. I utvecklingsgruppen ingick Volvo IT, Volvo Technology, GSP Projektarena och Ludosity interactive. Sammanlagt bestod testgruppen av 160 personer och reaktionerna har varit positiva.
- De flesta tyckte att det var ett spännande koncept och ett roligt sätt att lära sig på. Resultaten pekar på en tydlig koppling mellan de som spelat och kunskaperna kring Volvos produktionssystem. För vår del är det också väldigt kostnadseffektivt då behovet av klassrumsaktivitet och resor minskar, säger Tommy Hansson. Om dataspelet får en vidare funktion inom Volvokoncernen återstår att se. Troligtvis kommer det att komplettera verksamhetens traditionella utbildning.
- Ja, om du går en tredagarsutbildning så kan spelet vara något att falla tillbaka på och repetera en tid efter, säger Tommy Hansson.