"Facket behövs i de nya branscherna"
Kollektivet SIF bör inrikta sig på att ge individen superproffsig service. Facket behöver inte se sig som motpart till företaget utan som samtalspartner. Det ansåg flera medverkande på Houdinidagen.
Det var livat på Cirkus i Stockholm i slutet av mars. "Spännande! Intressant! Inspirerande!" var det allmänna omdömet om SIF:s träff med tillväxtsektorn. Konferensen var "interaktiv". De cirka 350 deltagarna var grupperade vid datorer, fick ge synpunkter och ställa frågor till de medverkande på podiet.
Uppgiften att kommentera skeendet hade Björn Norrbom, fri- och nytänkande ledamot av ett flertal IT- och telekomstyrelser, och Thomas Glück, IT-Sveriges talangscout. Han rådde SIF att radikalt förändra sig. Inriktningen bör vara att coacha medlemmar och att bli draghjälp åt företag i Time-sektorn (telekommunikationer, IT, medier och entertainment):
SIF borde bli mycket mer medlemsorienterat än nu. Förbundet kunde leda samtal med företag och medlemmar inom olika ämnen. Starta projekt för att ta reda på hur människor bättre skulle kunna använda sina möjligheter. De flesta utnyttjar ju bara 75 procent av sin kapacitet.
Också egenföretagaren Maria Sund anbefaller nya tag för SIF. Ekonomiskt bidrag till studiematerial kan medlemmen klara sig utan. Vad folk i de vinstgivande branscherna vill ha är förstklassig service. Exempelvis en samtalspartner utanför företaget. En representant för fackklubben ger inte bättre hjälp än personalavdelningen. Förhållandet mellan fack och företag behöver inte bygga på ett motpartsförhållande. Också företaget behöver facket som samtalspartner, förutsatt att facket inte tar partipolitisk ställning, inte heller i praktiken.
För den som överväger att byta jobb kunde facket erbjuda karriärcoaching. Och jurister som är riktiga superproffs. I dagens läge väljer folk i de här branscherna att anlita arbetsrättsadvokat i stället för fackets jurister. Även om man råkar vara medlem i facket. Individen behöver fackets hjälp med att sätta vettiga gränser för sin faktiska arbetstid.
Maria Sund är skeptisk till dagens "vinstdrivande fackliga kolosser" med pengar i överflöd. Och till att facket förhandlar om löner utan att medlemmen är närvarande.
- Och så tycker jag att facket ska stötta dem som har det svårt, lite som Röda korset. Det tror jag de flesta gärna skulle betala en slant för.
SIF:s ordförande Mari-Ann Krantz var mycket nöjd med dagen. Redan veckan därpå skulle det bli uppföljning, ett nytt möte med en av de medverkande. Nämligen Spray Ventures vd Per Bystedt.
Att facket ska sätta individen i centrum stod klart på Houdinidagen. Något som vi redan har börjat med. Tydligt blev också att facket behövs i de nya branscherna, ingen nyhet för oss men kanske för dem. Hur vi ska gå till väga återstår att se när dialogen väl är i gång.
LISBETH NIEMINEN © siftidningen 2000