Riksrevisionen har granskat hur staten skött informationen om pensionen under de senaste tio åren, sedan de oranga kuverten började skickas ut, och riktar nu kritik mot den information som ges av staten, liksom av bankerna och försäkringsbolagen.
De pensionsprognoser man kan ta del av, i det oranga kuvertet, på bankers och försäkringsbolagens webbplatser och på webbportalen minpension.se är påfallande olika, vilket förvirrar, anser Riksrevisionen.
Informationen i det oranga kuvertet upplevs ofta vara för omfattande och detaljerad för att man ska kunna ta den till sig, konstaterar myndigheten. 2006 öppnade endast en av fem kuvertet. Av dem som gjorde det hade nästan en tredjedel svårt att förstå informationen.
Riksrevisionen anser därför att innehållet i kuvertet behöver förändras. Ett alternativ skulle kunna vara att man bara får information om sin egen pension medan mer allmän information om pensionssystemet ges på annat sätt.
Gunilla Dahmm, Unionens pensionsexpert, tycker det är bra om man ser över hur informationen fungerar.
- Vi försöker informera genom regionala konferenser med försäkringsinformation. Men jag kan bekräfta att många i våra medlemsgrupper tycker det är svårt att ta till sig och förstå den information de får på annat sätt.
- Jag tycker man ska överväga hur pass detaljerad informationen behöver vara och också anpassa den till olika målgrupper. Det kan vara stor skillnad på vilken information en ung person, med långt till pensionen, och en äldre behöver.
Vore det bättre om information om den allmänna pensionen och tjänstepensionen bara kom från ett håll?
- Ja, individer efterlyser nästan alltid det, att man skulle vilja ha informationen i ett enda besked och inte som nu från olika håll. Då ligger ju olika antaganden också till grund för prognoserna vilket gör att enskilde har svårt att se hur allt hänger ihop.
- Exempelvis skulle Collectum, som nu skickar ut besked om tjänstepensionen till privatanställda tjänstemän, också kunna ha med information om den allmänna pensionen, så att man får allt samlat direkt. Och då gärna också ha målgruppanpassad information.
I sin rapport skriver också Riksrevisionen att eftersom privata aktörer, som banker och försäkringsbolag, ägnar sig åt information och marknadsföring på pensionsområdet så borde Konsumentverket, till skillnad från idag, ha ett kontrollansvar för den information som ges.