Unionen har 193 000 medlemmar i fem regioner i Mälardalen. Av dem pendlar nästan var femte över länsgränsen.
- Det är definitivt vanligare i Mälardalen än i övriga regioner i landet. En anledning är naturligtvis Stockholms arbetsmarknad som fungerar som motor för hela regionen, säger Lars Jagrén, Unionens chefsekonom.
Mälardalens pendlare är hårt prövade av brister i infrastruktur: för få tåg, förseningar, höga priser, dålig internetuppkoppling på tågen och obefintlig samordning mellan läns- och regionaltrafik.
- Det har skett förbättringar, och senast i dag på Mälartinget presenterades en ny lösning för hela regionen – Movingo, där man försöker få ihop biljettsystem, tidtabeller och prislistor. Förhoppningsvis löser det en del, för Mälardalsregionerna har snarare varit sämre fungerande än andra platser i landet.
Det finns också andra delar av infrastrukturen som behöver förbättras. För att locka kompetens till den växande ekonomin behöver den digitala infrastrukturen fungera bättre än den gör i dag.
- Vi i Mälardalen pendlar mycket till våra jobb. Då är det viktigt att uppkopplingen fungerar när man reser.
- Ur ett nationalekonomiskt perspektiv borde vi dessutom gå mot att fler får räkna restid som arbetstid. Det skulle minska den arbetsrelaterade stressen och ge mer tid för återhämtning och kreativitet. De arbetsrelaterade restiderna kommer att öka, det tror jag vi kan vara säkra på, säger Lars Jagrén.