Flera av Unionens medlemmar har en positiv inställning till jultidningsförsäljning. En säger:
- Jag skulle låta mina barn sälja jultidningar. Det är ett sätt för dem att tjäna lite egna pengar.
Bodil Hallin, familjeekonom på Ikano Bank, tycker också att försäljningen är ett utmärkt sätt för barnen att möta människor och lära sig att man måste arbeta för att få pengar.
- De måste vara ansvarstagande genom att hålla reda på pengar och papper.
Dessutom menar hon att barnen upptäcker att hårt arbete lönar sig - man får förmåner man annars inte skulle ha fått.
Bodil Hallin får medhåll av en Unionenmedlem som anser att dagens samhälle förväntar sig att medborgarna ligger i och bjuder till för att få det lilla extra. Jultidningsförsäljning innebär för honom utbyte av tjänster samt övning i att våga nå ut och kontakta okända människor.
Vilka är då de ekonomiska vinnarna, företagen eller säljarna?
- Generellt sett är det en blandning. Barnen får det mesta tillbaka men även företagen har gjort vinster. Men det är stor skillnad mellan vinst och omsättning. Det är inte alla som vet, säger Fredrik Jerselius, vd för Bra Förlag.
Han tror inte att Bra Förlag kommer att gå med vinst i år utan spår att intäkterna snarare kommer att ligga på en nollnivå. Förklaringen är bättre villkor och färre säljare. Han tycker heller inte att kritiken mot Bra Förlag varit alltför omfattande. En del föräldrar känner missnöje, men barnen har varit nöjda. Det är det viktiga, påpekar Fredrik Jerselius.
Vidare framhåller han att säljarna inte är skyldiga att sälja upp till en viss nivå.
- Vi skickar ut reklamen förutsättningslöst. De har inga skyldigheter gentemot oss - det skulle inte fungera. Att sälja ska vara en kul grej.
Bodil Hallin är av samma uppfattning.
- Att sälja tidningarna ska vara frivilligt och roligt. Att barnen är med och har ansvaret är bara bra. Att ha föräldrar som är med i bakgrunden och stöttar är dock otroligt viktigt, särskilt för de allra yngsta.