Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Chanserna till kompetensutveckling ökar med lönen

Drygt hälften av sifarna har fått kompetensutveckling det senaste året. Det visar rådslagsenkäten inför avtalsrörelsen som nu besvarats av närmare 13 600.
Publicerad
Drygt en tredjedel instämmer i påståendet att arbetsgivaren avsätter tid och pengar för att de anställda ska få den kompetensutveckling som krävs. Vid utvecklingssamtalen har 70 procent själv framfört förslag på vilken utbildning de behöver. Cheferna har lagt förslag vid 36 procent av samtalen.
Samtidigt finns det ett tydligt samband mellan inkomstens storlek och hur mycket kompetensutveckling man får på jobbet. Av dem som har en månadslön under 16 000 kronor är det 39 procent som får kompetensutveckling i jobbet. Av dem som tjänar mer än 30 000 kronor i månaden är det 94 procent som får kompetensutveckling, visar en LO-rapport.
De som arbetar på större företag har bättre möjligheter att få del av olika utbildningsinsatser. I företag med färre än tio anställda deltog i fjol ungefär var femte i utbildning, motsvarande siffra för företag med fler än 1 000 anställda var 60 procent.
LO-rapporten visar att 80 procent av sifarna får möjlighet till kompetensutveckling med minst en vecka per år. Sifarnas kompetensutveckling motsvarade i fjol 3,1 procent av arbetstiden. Av TCO-förbunden är det bara HTF:arna som får mindre. Mest får statstjänstemännen som utbildas under 7,5 procent av sin arbetstid. Sedan följer Lärarförbundet med 6,0 procent, Vårdförbundet med 5,4 och kommunaltjänstemännen med 5,3.
Trenden är att fler får utbildning på arbetstid. De senaste 15 åren har sifarna som får utbildning en vecka per år ökat med nästan 30 procent.

CHRISTINA SWAHN


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.